مقالات ایمنی آتشنشانی

نحوه شارژ کپسول آتش نشانی چگونه است؟

نحوه شارژ کپسول آتش نشانی

نحوه شارژ کپسول آتش نشانی و همچنین زمان شارژ کپسول آتش نشانی از اهمیت بالایی برحوردار است. بدترین اتفاقی که میتواند در زندگی هر فردی اتفاق بیوفتید مواجه فرد با حریق میباشد. یکی از موارد تاثیر گذار در اطفای حریق کپسول آتش نشانی هستند، کپسول های آتش نشانی خود به چند گروه تقسیم بندی می شود که دسته بندی آنها به صورت زیر میباشد:

  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز
  • کپسول CO2
  • کپسول آتش نشانی آب و گاز

در زمان خرید هریک از این کپسول ها بایستی حتما زمان شارژ کپسول های آتش نشانی بررسی و در آن تاریخ نسبت به شارژ نموندن کپسول های آتشنشانی اقدام فرمایید.

شارژ کپسول های آتش نشانی

در این مقاله ما قصد داریم شما را با قوانین استفاده از کپسول های آتش نشانی، مراحل شارژ کپسول آتش نشانی و شارژ کپسول آتش نشانی با استفاده از دستگاه شارژر بیشتر آشنا کنیم امیدوارم بعد از مطالعه این مقاله اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آوردید.

قواعد و قوانین استفاده از کپسول های آتش نشانی

هر بار که از کپسول آتش نشانی استفاده می کنید، قبل از استفاده مجدد باید شارژ کپسول آتش نشانی انجام شود. به عنوان بخشی از برنامه سرویس و نگهداری، باید کپسول آتش نشانی را به صورت دوره ای شارژ کنید. بهترین راه این است که آن را به صورت حرفه ای انجام دهید. در برخی مناطق، برای سرویس کپسول قابل حمل به مجوزهای رسمی نیاز دارید. برای اطمینان از عملکرد خوب کپسول ها باید آنها را به روش صحیح پر کنید و طبق دستورات ذکر شده در آن عمل کنید، همچنین باید کپسول خود را به دقت از نظر علائم آسیب بررسی کنید. در ایمن صنعت ایران مطلبی در مورد نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی نوشته ایم که توصیه میکنیم مطالعه فرمایید.

بیشتر بخوانید
انواع مواد اطفاء حریق

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

وارونه کردن کپسول آتش نشانی

معمولاً این کار با نگه داشتن کپسول به صورت عمودی یا وارونه انجام می شود و به آرامی دسته رهاسازی را فشار می دهید تا زمانی که گیج روی “0” باشد و با فشار دادن دستگیره چیزی از کپسول خارج نشود.
اگر یک قوطی مواد شیمیایی خشک دارید، با تخلیه محتویات آن در یک سیستم بازیافت مواد شیمیایی خشک یا یک کیسه زباله ساده، آن را از حالت فشرده خارج کنید. قبل از انجام هر گونه خدمات تعمیر و نگهداری، با فشار دادن شیر عملکرد و مسدود کردن نازل در موقعیت کاملا باز، اطمینان حاصل کنید که کپسول کاملاً باد شده است. چیزی نباید از شلنگ بیرون بیاید.

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

تخلیه کامل کپسول آتش نشانی

قسمت بیرونی کپسول را با پاک کننده های حلال تمیز کنید برای تمیز کردن کپسول ها و حذف گرد و غبار و روغن، از یک پارچه تمیز و یک شوینده ملایم مانند آب گرم و صابون استفاده کنید. سپس با یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید. از پاک کننده های مبتنی بر حلال استفاده نکنید، زیرا ممکن است به قسمت پلاستیکی مانومتر آسیب برسانند.

تمیز کردن نمای بیرونی کپسول آتش نشانی

در صورت مشاهده هرگونه آسیب، کپسول را تعمیر یا تعویض کنید. سیلندر را برای آسیب هایی مانند خوردگی، ضربه، زنگ زدگی یا آسیب جوش بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که پلاک نام یا برگه دستورالعمل تمیز، خوانا و در شرایط خوبی است. همچنین علائم آسیب به اجزای دیگر مانند گیج فشار، پین و شیر تخلیه را بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب قبل از پر کردن خاموش کننده، با کارشناسان شرکت آس تماس بگیرید تا در اسرع وقت در مورد منطقه مورد جستجوی شما صحبت کرده و بررسی های لازم را برای تعمیر یا تعویض خاموش کننده انجام دهند.

بیشتر بخوانید
فهرست وسایل جعبه کمک های اولیه و کاربرد آن ها

مطمئن شوید که تمام قسمت های کپسول حرکت کرده و به درستی کار می کنند. به عنوان مثال، بررسی کنید که می توانید به راحتی پین حلقه را بردارید و اهرم قطع کننده نازل را باز و بسته کنید.

چک کردن بدنه کپسول آتش نشانی

چک کردن بدنه کپسول آتش نشانی

اطمینان حاصل کنید که هیچ قطعه ای سقوط نکرده یا آسیب جدی دیده است. قبل از پر کردن خاموش کننده، شلنگ تخلیه را از شیر جدا کنید.
شیلنگ های آب معمولاً با سرهای رزوه ای به شیر آب وصل می شوند. در صورت لزوم از فرنچ پرس برای شل کردن آن استفاده کنید سپس آن را بردارید و کنار بگذارید. شیر عامل ساختاری است که روی کپسول قرار دارد و جریان ماده خاموش کننده را از سیلندر کنترل می کند.

شیلنگ معمولاً به یک دریچه در جلوی اهرم هایی متصل است که برای آزاد کردن خاموش کننده فشار می دهید. از فرصت استفاده کنید و شلنگ، اتصالات و گیره های شلنگ را از نظر ترک، سایش یا آسیب بررسی کنید. اگر مشکلی پیدا کردید، قبل از پر کردن مجدد خاموش کننده، به سرعت قطعات را تعویض کنید.

در نهایت، مجموعه سوپاپ باید به طور کامل برداشته شود تا سیلندر خالی پر شود. درپوش شیر سرویس را از بالای سیلندر (که شامل درگاه شلنگ، اهرم تخلیه و گیج فشار است) باز کنید. مراقب باشید سطح داخلی شیر خراشیده نشود زیرا ممکن است باعث نشتی شود. اگر کپسول به طور کامل کاهش نیافته باشد، ممکن است با نیروی زیادی خارج شود. در حین انجام این کار، علائم خوردگی یا آسیب را بررسی کنید. بسته به مدل کپسول، شما نیاز دارید:

  • حلقه پین را بیرون بکشید و مهر و موم را بردارید.
  • با استفاده از یک آچار، حلقه ای را که نشیمنگاه سوپاپ را نگه می دارد، شل کنید.
  • تمام قسمت های داخلی مانند لوله سیفون را با احتیاط جدا کنید.

انتخاب مواد پرکننده مناسب برای شارژ کپسول آتش نشانی

برای تعیین نوع پرکننده مورد استفاده، برچسب روی خاموش کننده را بررسی کنید. از نظر ایمنی و عملکرد مناسب کپسول، انتخاب مواد پرکننده مناسب بسیار مهم است،رایج ترین مواد پرکننده برای کپسول های آتش نشانی عبارتند از:

بیشتر بخوانید
فایرباکس چیست؟

شارژ کپسول آتش نشانی آب و کف

کپسول های آتش نشانی آب و فوم فقط باید در آتش‌سوزی های کلاس که با سوخت های معمولی مانند کاغذ و چوب مشتعل می شوند) استفاده شوند. این کپسول های آتش نشانی با آب مخلوط شده با یک عامل کف کننده مخصوص پر می شوند.

شارژ کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن (CO2)

کپسول دی اکسید کربن با انتشار دی اکسید کربن بسیار سرد آتش را به سرعت خاموش می کنند. آنها فقط برای آتش‌سوزی های کلاس B و کلاس C (آتش‌سوزی ناشی از مایعات قابل اشتعال یا برق) موثر هستند.

انتخاب مواد پرکننده مناسب برای کپسول های آتش نشانی

آشنایی بیشتر با خاموش کننده های پودری

ترکیبات شیمیایی خشک که از واکنش های شیمیایی که باعث آتش‌سوزی می شود جلوگیری می کند. این خاموش کننده ها با انواع پودرهای شیمیایی پر شده اند که اکثر آنها قابلیت اطفاء حریق کلاس A، B و C را دارند که در انواع فشرده و کارتریج موجود می باشند.

خاموش کننده آتش شیمیایی مرطوب مواد در حال سوختن را خنک می کنند و از واکنش های شیمیایی که می تواند باعث شعله‌ور شدن مجدد آتش شود جلوگیری می کند. این کپسول ها عمدتاً برای آتش‌سوزی های تجاری استفاده می شوند.
خاموش کننده های پاکسازی گازی منتشر می کنند که به طور موثر اکثر انواع آتش‌سوزی ها را خاموش می کند و هیچ اثری از خود باقی نمی گذارد.

کپسول‌های آتش‌نشانی خشک شبیه کابینت‌های شیمیایی خشک هستند، با این تفاوت که فقط برای اطفاء حریق‌هایی که فلزات در حال سوختن هستند (کلاس D) مفید هستند.

کپسول های مه آب که سازگار با محیط زیست هستند و جایگزینی عالی برای کپسول های آتش نشانی با مواد پاک کننده هستند. آنها برای استفاده در آتش‌سوزی های کلاس A و C مناسب هستند.

رایج ترین انواع کپسول آتش نشانی برای مصارف خانگی یا اداری، کپسول های آتش نشانی خشک شیمیایی چند منظوره هستند که می توانند در آتش های کلاس A، B و C (سوخت های سنتی، آتش های مایع قابل اشتعال و آتش های الکترونیکی) استفاده شوند.

امتیاز ما

16 دیدگاه در “نحوه شارژ کپسول آتش نشانی چگونه است؟

  1. مهدی طاهری گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  2. بهمن آشوری گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  3. هادی مختاری گفت:

    حرف نداری

  4. جمشید قاسمی گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  5. محمدرضا شفیعی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  6. علی خسروی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  7. حیدر جمشیدی گفت:

    محتوا خوبی بود

  8. احمد احمدی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  9. بهرام شفیعی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  10. غلامعلی طالقانی گفت:

    متشکرم

  11. نادر کرمی گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  12. اسدالله راد گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  13. عبدالرضا مرادی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  14. سیدعلی بابایی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  15. نادر امین گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  16. محمدجواد ذاکری گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *