مقالات ایمنی آتشنشانی

انواع کپسول های آتش نشانی

انواع کپسول های آتش نشانی

کپسول آتش‌نشانی نوعی دستگاه برای خاموش نمودن آتش است. در این مطلب میخواهیم انواع کپسوا آتش نشانی و همچنین کاربرد هر یک را برای شما عزیزان ذکر کنیم. این دستگاه جزء خاموش کننده‌های آتش قابل حمل دستی بوده و با توجه به نوع آتش ترکیبات مختلف مانند کپسول آتش نشانی آب، پودر و گاز، گاز دی اکسید کربن را با فشار بر روی آتش می‌افکند.

انواع کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی آب و گاز

برای تحت فشار قرار دادن این نوع کپسول از گاز CO2 در داخل کارتریج استفاده می شود. این نوع کپسول آتش نشانی غیرقابل کنترل می باشد یعنی در هنگام خروج گاز از فشنگ قابل استفاده مجدد نیست حداقل زمان تخلیه حدود 60 ثانیه است. از این نوع کپسول ها برای آتش‌سوزی از لوازم چوبی، مقوا، مبلمان، فرش و غیره استفاده می شود.

کپسول آتش نشانی CO2

کپسول های دی اکسید کربن عمدتاً در داخل خانه و در آتش‌سوزی های الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی استفاده می شوند، زیرا آنها جریان الکتریسیته را هدایت نمی کنند و باعث خاموشی دستگاه ها میشوند. تا حد امکان از مصرف این نوع کپسول ها در فضای باز خودداری کنید. زیرا باعث دفع گاز و کاهش راندمان آن می شود. از آنجایی که نیروی پرتاب آن بین 2 تا 4 متر است باید تا حد امکان به آتش نزدیک باشد. حداقل زمان رهاسازی این کپسول های آتش نشانی حدود 16 ثانیه است. اگر کمتر از 10 درصد استفاده شود، می توان از آن دوباره استفاده کرد. از این نوع کپسول برای اطفاء حریق نوع B و C استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه: علت انتخاب رنگ لباس آتش نشانی به نارنجی و قرمز چیست؟

کپسول آتش نشانی پودر و گاز (پودری)

از این نوع کپسول برای اطفاء هر نوع آتش‌سوزی استفاده می شود. اما موثرترین کاربرد آن خاموش کردن آتش مایعات و فلزات است. تفاوت اصلی این نوع کپسول ها در نوع پودر به کار رفته در آنها می باشد. کپسول پودر. گاز برای آتش‌سوزی های بزرگ، مایعات قابل اشتعال، منابع الکتریکی و گازهای قابل اشتعال مناسب است.

بیشتر بخوانید
ضرورت استفاده از کمربند ایمنی و طناب نجات در پروژه های کار در ارتفاع

کپسول آتش نشانی فوم

برای اطفاء حریق مایع از کپسول های فوم با نوار خردل دور آن استفاده می شود. فوم نیز مانند آب بر روی برخی از اقلام مانند لوازم برقی یا کاغذ اثر مضر دارد و نباید از آن استفاده کرد. این نوع کپسول کمتر از سایر خاموش کننده ها استفاده می شود اما بهترین خاموش کننده برای خاموش کردن مایعات قابل اشتعال است. فوم به سرعت سطح مایع را می پوشاند و از پخش شدن آن جلوگیری می کند و از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری می کند. این نوع کپسول برای اطفای حریق نوع B مناسب است.

کپسول آتش نشانی بیوورسال (زیست تخریب پذیر)

کپسول های زیست تخریب پذیر یا بیوورسال دارای خواص زیر هستند: مناسب برای خاموش کردن موادی مانند کاغذ، پارچه، پلاستیک، چوب، روغن، گازوئیل و مایعات نازک و قابل اشتعال.

از ویژگی های ان کپسول میتوان به غیر فعال کننده هر 4 عامل اصلی انتشار حریق  یعنی اکسیژن، حرارت، -سوخت و زنجیره آتش اشاره نمود. همچنیناین کپسول دوستدار محیط زیست نیز میباشد و خوردندگی ایجاد نمیکند.

انواع کپسول های آتش نشانی پودر و گاز بر اساس وزن

  1. کپسول پودر و گاز ۱ کیلوگرمی
  2. کپسول پودر و گاز ۲ کیلوگرمی
  3. کپسول پودر و گاز ۳ کیلوگرمی
  4. کپسول پودر و گاز ۴ کیلوگرمی
  5. کپسول پودرو گاز ۶ کیلوگرمی
  6. کپسول پودر و گاز ۱۲ کیلوگرمی
  7. کپسول پودر و گاز  ۲۵ کیلوگرمی
  8. کپسول پودر و گاز ۵۰ کیلوگرمی

حجم سیلندر پودر و دیگر آن هوای خشک یا نیتروژن می‌باشد و در زمان شارژ فشار آن ۱۰ بارPSI ۱۵۰ می‌باشد. به دلیل اینکه پودر در داخل خاموش کننده به طور دائم تحت فشار می‌باشد احتمال کلوخه شدن در آن زیاد است. بنابراین هر از گاهی لازم است خاموش کننده را سر و ته نموده و مجدداٌ در جای خود بگذاریم. اغلب بر روی این خاموش کننده فشارسنج وجود دارد که فشار درون سیلندر را نشان می دهد.

این خاموش کننده از نوع قابل کنترل بوده و در وزن‌های مختلف از ۵/۰ کیلویی تا ۱۴ کیلویی (۱ تا ۳۰ پوند) وجود دارد. زمان تخلیه بستگی به وزن مواد محتوی دارد به طوری که از ۸ ثانیه تا ۱۴ ثانیه می‌باشد و مقدار تخلیه آن در زمان شارژ حداقل ۸۵٪ است. قدرت پرتاب این خاموش کننده ۶ متر است و جهت آتش‌های کلاس‌های مختلف به کار می رود. هر ماه یک بار بازدید ظاهری از خاموش کننده به عمل آید و در این بازدید فشار درون سیلندر را از روی فشارسنج مشاهده و سپس بدنه و پلمپ را بازدید کنید. در صورت امکان سالی یک بار در حریق آموزشی از خاموش کننده استفاده شود.

بیشتر بخوانید
راههای پیشگیری از وقوع آتش سوزی

انواع کپسول های آتش نشانی

انواع خاموش کننده‌ پودر و گاز بالن داخل و بالن بغل

کپسول کارتریج داخل

عامل فشار در این نوع خاموش کننده‌ها گاز CO۲ می‌باشد که در داخل یک سیلندر کوچک قرار دارد که این سیلندر زیر درپوش و در داخل سیلندر خاموش کننده قرار گرفته است، در موقع استفاده با فشار اهرم راه خروج گاز از داخل کارتریج باز و گاز، محتویات داخل سیلندر را تحت فشار قرار داده و به بیرون می راند.

طریقه کار با خاموش کننده پودر و گاز کارتریج بیرون

در نزدیکی محل آتش‌سوزی خاموش کننده را روی زمین گذاشته، ضامن را آزاد کنید سپس لوله لاستیکی را از گیره خارج و آن را با دستگیره با هم نگه دارید بدون آنکه بدن یا سر و صورت خود را در مسیر سوپاپ ایمنی خاموش کننده قرار دهید شیر گاز را باز کنید.  در نوع ضربه ای ضربه بزنید. سپس با یک دست نازل را و با دست دیگر خاموش کننده را گرفته و با فشار بر روی اهرم نازل، پودر را بر روی آتش بپاشید.

کپسول آتش نشانی کارتریج بیرون

در این نوع محتوی گاز CO۲ خارج از استوانه قرار گرفته و مجرای خروجی گاز کارتریج به بدنه خاموش کننده وصل می‌شود که عملکرد آن هم ضربه ای هم فلکه ای هم اهرمی است. کارتریج هایی که در خارج بدنه قرار می گیرند دارای سوپاپ عملکرد بوده و گاز کارتریج آز آن در صورت لزوم تخلیه می‌شود. در خاموش کننده‌های پودری کارتریج دار چنانچه به هر صورت گاز وارد سیلندر شد و مقدار کمی از پودر آن مصرف گردید نمی توان برای استفاده بعدی به آن اطمینان کرد. بنابراین باید گاز داخل سیلندر را تخلیه و سپس درپوش را باز کرده و کارتریج آن را تعویض کنید. جهت تخلیه گاز از درون سیلندر کافی است خاموش کننده را سر و ته نموده و اهرم آن را فشار دهید تا تمام گاز خارج گردد.

طریقه کار کردن با خاموش کننده پودر و گاز کارتریج داخل

در این نوع خاموش کننده کارتریج در داخل بدنه سیلندر و زیر درپوش قرار می گیرد. هنگامی که ضامن را بیرون کشیدید اهرم را فشار دهید تا گاز از داخل کارتریج وارد بدنه سیلندر شود، سپس با یک دست نازل را گرفته با دست دیگر اهرم را فشار دهید تا پودر روی آتش پاشیده شود.

بیشتر بخوانید
انواع مواد اطفاء حریق

آزمایش‌های مقرری خاموش کننده‌های پودر و گاز: هر یک ماه یک بار در سیلندر را باز نموده از کلوخه نشدن پودر مطمئن شوید. از باز بودن خروجی سیلندر همچنین سالم بودن لوله لاستیکی اطمینان حاصل کرده، کارتریج را وزن نموده تا از شارژ بودن آن مطمئن شوید، چنانچه بیش از ۱۰٪ از وزن گاز درون آن کم شده باشد مجدداً شارژ کنید. در صورت امکان سالی یک بار در حریق آموزشی از خاموش کننده استفاده کنید و مجدداً شارژ نمائید. هر کارتریج با ۱۱۰ گرم گاز CO۲ پر شده است.

انواع کپسول های آتش نشانی

طریقه کار کردن کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش‌نشانی استوانه‌ های فلزی محکمی هستند که با آب یا یک نوع ماده خفه کننده مانند دی اکسید کربن پر شده‌اند و وقتی اهرمی را که بالای این استوانه‌ است فشار دهید، ماده با فشار زیادی از کپسول خارج می‌شود. در این کپسول‌ها یک لوله، مخزن تحت فشار کپسول را به قسمت بالای کپسول متصل و یک شیر فنری نیز ارتباط میان لوله را با دهانه خروجی مسدود کرده‌است. (پیشنهاد میکنیم از لباس های آتش نشانی ما دیدن فرمایید)

در بالای سیلندر، سیلندر کوچک دیگری وجود دارد که با گاز فشرده‌ای مانند دی اکسید کربن پر شده‌است و یک شیر جلوی انتشار دی اکسید کربن را می‌گیرد. برای نحوه استفاده از کپسول آتش‌نشانی باید ضامن کپسول را کشیده و اهرم آن را فشار داد. این اهرم یک میله را فشار می‌دهد تا شیر فنری را به پایین فشار دهد و مسیر خروجی را باز کند.

گاز فشرده شده بر اثر فشار رها می‌شود و با نیروی قابل ملاحظه‌ای از مخزن به دهانه خروجی منتقل شده، خارج می‌شود. باید آن را مستقیماً روی سوخت هدف گیری و روی تمامی سوخت پخش کرد. کپسول را با اندازه‌های مختلف و گازهای مختلف می‌سازند.

پیشنهاد مطالعه: HSE چیست و چه کاربردی دارد؟

اجزای تشکیل دهنده کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی به طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  1. بدنه استوانه ای حاوی پودر تحت فشار، آب یا گاز CO2، بسته به نوع کپسول
  2. دسته جها نگهداشتن و حرکت کپسول
  3. حلقه ای که بین سوزن و ضربه گیر قرار می گیرد و جهت جلوگیری از خروج مواد قبل از باز شدن پلمپ میباشد.
  4. اهرمی که با فشردن آن سبب خروج مواد از داخل کپسول میشود.
  5. شیلنگ هدایت کننده کپسول که باعث افزایش سرعت مواد و هدایت دقیق آن به روی آتش می شود. در کپسول های CO2 به صورت شیپور شکل است.
امتیاز ما

16 دیدگاه در “انواع کپسول های آتش نشانی

  1. همایون زهرانی گفت:

    انواع کپسول آتش نشانی را خیلی خوب توضیح دادین.

    1. محبوبه کفاشیان گفت:

      منم موافق نظر شما هستم.
      کامل و جامع بود

  2. امیر حسین گفت:

    خیلی عاللللللللللللللللللللی

  3. بهنام رحیمی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  4. حامد بهرامی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  5. میلاد حاجی گفت:

    دمتون گرم

  6. غلامعلی حاتمی گفت:

    اینا فوق العادن

  7. امید محرابی گفت:

    متشکرم

  8. بهنام نوروزی گفت:

    چه مطلب خوبی

  9. علی عسکری گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  10. موسی کلانتری گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  11. موسی رحمتی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  12. محمدجواد صدر گفت:

    خیلی عالی بود

  13. وحید ذولفقاری گفت:

    چقد خوبین شما

  14. امیرحسین بهشتی گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  15. یدالله نامور گفت:

    سلام عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *