مقالات ایمنی آتشنشانی

فایرباکس چیست؟

فایرباکس چیست

به طور کلی به جعبه تجهیزاتی که برای اطفاء حریق در ساختمان های مسکونی، ادارات، واحدهای صنعتی و انبارها استفاده می شود، فایر باکس یا فایرباکس می گویند. در اولین لحظات آتش‌سوزی این جعبه ها با عملکرد حیاتی خود محل را به صورت کامل اطفا کرده و تمامی دود و حرارت آتش را از منطقه خارج می کنند. برای تسریع در فرآیند اطفاء حریق و جلوگیری از بازگشت شعله به محیط. این محصول به افراد درگیر در حادثه زمان می دهد تا بتوانند حمل و نقل شوند. این جعبه همچنین برای تیم های عملیاتی به عنوان منبع آب اضطراری مفید است.

موارد استفاده از فایرباکس چیست؟

سیستم آب آتش نشانی به لوله های عمودی و افقی با قطر حداقل 5 اینچ از کف تا سطح اطلاق می شود. به طوری که تا بالاترین قسمت ساختمان ادامه پیدا می کند. این فایرباکس ها هستندکه با توجه به نوع ساختار و میزان آتش‌سوزی طراحی شده و در طبقات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی از سیستم های آب آتش نشانی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم :

بیشتر بخوانید
انجمن ملی حفاظت در برابر آتش سوزی NFPA

سیستم تر: این قسمت یکی از پایین ترین قسمت های ساختمان است و در زیرزمین قرار دارد. از آنجا به بالاترین قسمت ساختمان ادامه خواهد داد. پشت بام این سیستم به شبکه آب شهری متصل است و در صورت نیاز می تواند آب تمام خروجی های ساختمان را تامین کند.

فایرفاکس چیست

سیستم خشک: ورودی خط سیستم خشک در ورودی یا طبقه همکف ساختمان قرار می گیرد تا با کمک پمپ ماشین آتش نشانی آب را پمپاژ کرده و در مواقع آتش‌سوزی به کلیه فروشگاه ها آب رسانی کند.

جعبه های آب آتش نشانی در واقع انواع مختلفی دارند که دارای تجهیزات و عملکردهای خاص هستند. به عنوان مثال قرقره شلنگ و شلنگ آتش نشانی از جمله جعبه های شلنگ هستند.

مزایای استفاده از فایرفاکس در محل

بهترین تجهیزات برای اطفای حریق در ساختمان های مسکونی و اداری، واحدهای صنعتی، انبارها و … جعبه های آتش نشانی یا FIRE BOX می باشد.
جعبه های آتش نشانی همانطور که از نامشان پیداست ظروفی برای محافظت از سیستم های آتش نشانی هستند که معمولاً حاوی شلنگ های آتش نشانی هستند که لاستیک ها، کپسول آتش نشانی، تجهیزات اضطراری و غیره را نگه می دارند.

پس از کپسول های دستی، این جعبه ها با عملکرد بسیار مهم خود، ضمن پاکسازی محیط از دود و حرارت ناشی از حریق، تسریع در اطفای حریق، اجتناب از خاموش کردن شعله و ایجاد حریق، جزو اولین تجهیزات اطفای حریق در لحظات اولیه تشخیص حریق هستند. زمان مناسبی برای فرار افراد گرفتار در حادثه است و به دلیل اتصال به شبکه مرطوب و خشک سازمان آتش نشانی، یکی از مهمترین سایت های تامین آب برای عملیات نیز محسوب می شود.

بیشتر بخوانید
فهرست وسایل جعبه کمک های اولیه و کاربرد آن ها

تجهیزات لوازم جانبی جعبه کپسول آتش نشانی شامل موارد زیر است:

  1. شیلنگ آتش نشانی
  2. نازل آتش نشانی
  3. قرقره اتش نشانی
  4. کوپلینگ
  5. حل قرارگیری جعبه های آتش نشانی
  6. شیر فلکه آتش نشانی
  7. هیدرانت

بهترین محل برای نصب فایرباکس

فایر باکس به روش های مختلفی متناسب با فضای موجود و از همه مهمتر معماری ساختمان طراحی می شوند. بنابراین می توان آنها را در هر ساختمانی با توجه به نوع معماری آن ساختمان طرحی، تولید و نصب کرد.

فایر باکس ها را می توان به صورت توکار سفارش دهید این جعبه های آتش نشانی تقریباً سه فوت بالاتر از کف و دیوارهای ساختمان قرار دارند و در معرض دید عموم و اعضای ساکن در ساختمان نصب می شوند.

فایرباکس هایی توکار نصب به مدل های مشابه روکار جای کمتری را اشغال کرده که این مدل از فایرباکس ها حدود هفتاد سانتی‌متر بالاتر از کف ساختمان قرار دارند.

فایر باکس ها معمولا در راه پله های اضطراری، در پاگردها، دالان ها، درب ساختمان ها و مکان هایی که نیاز است، نصب می شوند.

بیشتر بخوانید
انواع مواد اطفاء حریق

انواع جعبه مدل های فایر باکس

انواع مختلفی تولید می شوند که ما از دو نوع رایج زیر استفاده می کنیم:

جعبه های آتشنشانی فایر هوزریل

جعبه های آتش نشانی هوزریل از این جعبه ها برای اطفاء حریق های بزرگ استفاده می شود. و آتش نشانان از این شیلنگ های نواری در کار خود استفاده می کنند، همچنین بیشتر این جعبه ها در کارخانه ها، کارگاه ها، پارکینگ ها و انبارهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. که احتمال آتش‌سوزی بزرگ زیاد است این جعبه ها حاوی لوله ها و خروجی های مختلف هستند. که شامل اجزایی مانند 1.5، 2 و 2.5 اینچ است.

جعبه های آتشنشانی قرقره خرطومی

قرقره خرطومی به لوله های لاستیکی مخصوصی اطلاق می شود که در این جعبه ها تعبیه شده است. از این جعبه در واحدهای مسکونی و اداری برای اطفای حریق های کوچک استفاده می شود. لوله های لاستیکی موجود در این جعبه ها بسیار منعطف بوده و قطری کمتر از نوزده میلی‌متر دارند. به گونه ای که بر روی قرقره ای جداگانه نصب می شوند تا در صورت آتش‌سوزی بتوان آن ها را جدا کرد و در صورت نیاز از آنها استفاده کرد.

امتیاز ما

16 دیدگاه در “فایرباکس چیست؟

  1. حمیدرضا نیشابوری گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  2. حسین بهمنی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  3. حبیب الله خلیلی گفت:

    خیلی خوب بود

  4. قربانعلی طهماسبی گفت:

    عاااااااااااالی

  5. سعید امیدی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  6. قربانعلی قهرمانی گفت:

    چرا اینقد کم؟

  7. فرهاد قادری گفت:

    Awli bood

  8. موسی طباطبائی گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  9. مسلم راد گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  10. اسماعیل خلیلی گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  11. علی اصغر شریف گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  12. محمدحسین رستمی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  13. حبیب الله حبیبی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  14. مهدی قنبری گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  15. منصور حیاتی گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  16. محمدحسین طالبی گفت:

    احسنت عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *