ایمنی کار

گرمازدگی چیست و راه حل پیشگیری آن

گرمازدگی چیست و راه حل پیشگیری آن

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی گرمای بیش از حد بدن است که معمولاً به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا یا فعالیت بدنی در دمای بالا ایجاد می شود. گرمازدگی شدیدترین نوع آسیب گرمایی است و زمانی رخ می دهد که دمای بدن به بالای 40 درجه سانتیگراد برسد. البته این وضعیت در ماه های تابستان بیشتر محسوس است. به یاد داشته باشید که گرمازدگی نیاز به درمان فوری دارد. اگر درمان نشود، می تواند به مغز، قلب، کلیه ها و ماهیچه ها آسیب برساند. مراقب باشید، هرچه درمان بیشتر به تأخیر بیفتد، آسیب جدی تر و خطر عوارض جانبی جدی یا مرگ بیشتر می شود.

علائم درد چیست؟

علائم و نشانه های گرمازدگی عبارتند از:

درجه حرارت بالا: علامت اصلی بیماری گرما، درجه حرارت بالا است که توسط مقعد (اندازه گیری رکتوم) 40 درجه سانتیگراد یا بیشتر اندازه گیری می شود.

تغییر حالت هوشیاری یا رفتار: گیجی، پرخاشگری، گفتار نامفهوم، گیجی، هذیان (اختلال روانی یا در واقع اختلال کلی عملکرد شناختی)، تشنج و کما ناشی از گرمازدگی است.

تغییرات تعریق: در گرمای ناشی از هوای گرم، پوست در هنگام لمس خشک و گرم می شود، اما در گرمای ناشی از ورزش شدید، ممکن است پوست خشک و کمی مرطوب شود.

بیشتر بخوانید
زمان خرید لباس کار ایمن باید به چه نکاتی توجه کنیم

تهوع و استفراغ: از علائم دیگر گرمازدگی تهوع می باشد که میتوان در این مواقع بیماری را شدید تر کند.

التهاب پوست: هنگامی که دمای بدن افزایش می یابد،و میزان برخورد آن با پوست افزایش یابد رنگ پوست قرمز می شود.

تنفس سریع و پی در پی : از دیگر علائم خطر ساز گرمازدگی تنفس پی در پی و سریع می باشد .

افزایش ضربان قلب: استرس گرمایی فشار زیادی به قلب وارد می کند و به خنک شدن بدن کمک می کند، بنابراین ضربان قلب به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

سردرد: سردردی که ممکن است ضربان دار باشد.

گرمازدگی چیست

دلایل گرمازدگی چیست؟

قرار گرفتن در معرض محیط های گرم
در نوعی گرمازدگی به نام گرمازدگی غیرفعال (کلاسیک) قرار گرفتن در محیط گرم باعث افزایش دمای بدن می شود. این نوع گرمازدگی معمولاً در هوای گرم و مرطوب به ویژه پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت رخ می دهد و در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن شایع تر است.

بیشتر بخوانید
استفاده از لباس کار مناسب حفاظت در برابر سموم

فعالیت شدید
استرس گرمایی شغلی به دلیل افزایش دمای بدن در نتیجه فعالیت بدنی شدید در هوای گرم است. هر فردی که در هوای گرم ورزش می کند یا کار می کند ممکن است دچار این مشکل شود، اما در افرادی که به این شرایط عادت ندارند بیشتر دیده می شود.

هر دو نوع گرمازدگی می تواند ناشی از پوشیدن لباس های زیاد باشد که از تبخیر عرق و خنک شدن بدن جلوگیری می کند، نوشیدن الکل که بر توانایی بدن در تنظیم دما تأثیر می گذارد، ننوشیدن آب کافی و در نتیجه کم آبی بدن ایجاد می شود. آب دفع شده با تعریق را جبران نمی کند.

دلایل گرمازدگی چیست

درمان گرمازدگی چیست؟

هدف از درمان حرارتی خنک کردن بدن تا دمای معمولی برای جلوگیری یا کاهش آسیب به مغز و اندام های حیاتی است.

اقدامات زیر می تواند توسط پزشک انجام شود:
غوطه وری در آب سرد: ثابت شده است که حمام آب سرد یا یخ موثرترین راه برای کاهش سریع دمای بدن است. هر چه زودتر این سیل رخ دهد، خطر مرگ و آسیب اعضای بدن کاهش می یابد.
استفاده از تکنیک های خنک کننده تبخیری: اگر امکان حمام آب سرد وجود ندارد، می توان از این روش استفاده کرد. در حین گردش هوای گرم با آب سرد بدن را مرطوب می کنند و با تبخیر این آب سرد پوست خنک می شود.

بیشتر بخوانید
ست کردن لباس فرم اداری زنانه و مردانه

قرار دادن بیمار در پتوهای خنک کننده و یخ: روش دیگر پوشاندن بیمار با پتوهای خنک کننده مخصوص و قرار دادن کیسه یخ روی کشاله ران، گردن، پشت و زیر بغل است.
از داروهایی استفاده کنید که از لرزش جلوگیری می کنند: اگر درمان های تب بر باعث لرزش شوند، پزشک ممکن است شل کننده عضلانی مانند بنزودیازپین را تجویز کند. شوک باعث افزایش دمای بدن و کاهش اثربخشی درمان ها می شود.

خوردن شیر ترش برای درمان بیماری های قلبی مفید است. دارچین بسیار مفید است. عناب را در آب می جوشانند و با کمی شکر سرد می خورند. شربت ذرت سرد و آب لیمو در پیشگیری از گرمازدگی موثر است. از تخم مرغ می توان برای رفع تشنگی استفاده کرد. هندوانه یک میوه تابستانی مفید برای رفع تشنگی در گرمای شدید تابستان است. نوشیدن آب پرتقال سرد گرمای درونی را از بین می برد و بدن را تقویت می کند. نوشیدن آب لیموی سرد نیز بسیار مفید است.

امتیاز ما

16 دیدگاه در “گرمازدگی چیست و راه حل پیشگیری آن

  1. شهرام سلیمی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  2. غلام فرجی گفت:

    دستخوش

  3. محمدحسن رضوی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  4. صادق ساعی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  5. مجتبی فتاحی گفت:

    اینا فوق العادن

  6. بهمن شریفیان گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  7. حمیدرضا مجد گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  8. اکبر بخشی گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  9. مهران خوئینی ها گفت:

    afarin matlab khobi bood

  10. عباسعلی شمس گفت:

    گل گفتید دست مریضاد

  11. ابوالفضل آخوندی گفت:

    خیلی زیبا بود مهندس

  12. خلیل مقدم گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  13. مهدی کشانی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  14. روح الله امامی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  15. مهران سلطانی گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  16. رحیم رحمانیان گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *