اتاق خبر ایمن صنعت ایران

حوادث بزرگ صنعتی در جهان و ایران

حوادث بزرگ صنعتی در جهان و ایران

با صنعتی شدن دنیا در قرن 18، شاهد حوادث صنعتی مختلفی بوده ایم. در این مطلب به بزرگترین حوادث صنعتی در دنیا و ایران اشاره خواهیم کرد و دلایل به وجود آمدن چنین فاجعه های مرگباری را بررسی میکنیم. درادامه با مطلب بزرگترین حوادث صنعتی ایران و جهان با ایمن صنعت ایران همراه باشید.

بزرگترین حوادث صنعتی در جهان و ایران

در بسیاری از بلایای طبیعی که زندگی انسان و سایر جانداران را نابود کرده است، دو عامل طبیعت و زمان توانایی انسان را برای بقا و شروع دوباره آزمایش کرده است. با این حال، نمونه های زیادی از حوادث بزرگ صنعتی وجود دارد که عامل انسانی در آنها نقش عمده ای داشته است. از زمان انقلاب صنعتی در قرن هجدهم، حوادث ناشی از سهل انگاری، یا نقص فنی، یا حوادث در کارخانه های بزرگ تقریباً در همه جای دنیا رخ داده و جان میلیون ها نفر را به خطر انداخته است. در اینجا در مورد بزرگترین حوادث صنعتی می خوانید:

فاجعه آتش بازی در آنسخده هلند

در 13 مه 2000، یک انفجار SE در Ansekhde، هلند، فاجعه ای را ایجاد کرد که منجر به کشته شدن 23 نفر، مجروح شدن 940 نفر و تخریب کامل 1500 ساختمان شد. بعدها مشخص شد که آتش‌سوزی در کارگاه ساختمان مرکزی که حدود 900 کیلوگرم مواد منفجره در آن نگهداری می شد، شروع شده است. سپس آتش به دو کانتینر پر که به طور غیرقانونی در خارج از ساختمان قرار داده شده بودند، سرایت کرد. اشتعال باعث انفجار 177 تن مواد منفجره شد. تنها یک هفته قبل از انفجار گزارش شد که است. E Fireworks (SE Fireworks) به دقت مورد آزمایش قرار گرفته و طبق گزارش رسمی، تمامی استانداردهای ایمنی را رعایت کرده و کاملاً ایمن می باشد. در این گونه حوادث بزرگ صنعتی بی توجهی مسئولان به چشم می خورد.

فاجعه آتش بازی در آنسخده هلند

انفجار در اوپائو آلمان

یکی از بدترین و بزرگترین حوادث صنعتی دنیا، در 21 سپتامبر 1921 در کارخانه BASF (بزرگترین شرکت شیمیایی جهان) در اوپائو آلمان اتفاق افتاد، زمانی که یک سیلو حاوی 4500 تن سولفات آمونیوم و ترکیبات کوددهی نیترات آمونیوم بود. در این انفجار حدود 500 تا 600 نفر کشته و بیش از 2000 نفر زخمی شدند. بیش از 80 درصد از خانه های اوپائو ویران شده و 6500 نفر بی خانمان مانده اند. علت دقیق این حادثه مشخص نیست، زیرا همه افراد درگیر در انفجار جان باختند. چند ماه قبل از این حادثه، روند تولید کارخانه به گونه ای تغییر کرد که از سطح رطوبت کاسته شود و این یکی از فرصت هایی است که باعث انفجار شده است.

بیشتر بخوانید
خصوصیات و ویژگی های انواع لباس نظامی

انفجار در اوپائو آلمان

نشت نفت اکسون والدز، آلاسکا

این حادثه صنعتی یکی از شدیدترین بلایای زیست محیطی است که در 24 مارس 1989 به دست انسان رخ داد و باعث تلفات بسیاری از آبزیان و گیاهان شد. نفتکش اکسون ولدز در حال حرکت به سمت لانگ هاربر، کالیفرنیا بود که با برخورد و آسیب به صخره جزیره بلای در دریای پرنس ویلیام آلاسکا، 260 تا 750000 بشکه نفت خام را در طول چند روز به دریا ریخت. پیامدهای فوری نشت نفت، مرگ 250000 پرنده دریایی و حداقل 2800 سمور دریایی و هزاران موجود آبزی دیگر بود. در سال 2010، تخمین زده می شود که 2300 گالن روغن والدز هنوز در پچ نفت آلاسکا باقی مانده است، در حالی که کمتر از 4 درصد آن سالانه تخلیه می شود. تاثیر این رویداد بر زندگی دریایی آلاسکا تا به امروز با نرخ مرگ و میر بالا و کاهش رشد در بسیاری از گونه ها ادامه یافته است.

نشت نفت اکسون والدز، آلاسکا

حادثه در معدن کوریر فرانسه

حادثه معدن پیک بدترین حادثه معدن در اروپا بود که در 10 مارس 1906 در شمال فرانسه رخ داد و 1099 معدنچی از جمله بسیاری از کودکان را کشت. از جمله علل احتمالی این انفجار، حادثه حین کار با مواد منفجره در معدن و دیگری احتراق متان در اثر شعله مستقیم لامپ معدن در نظر گرفته شده است. شواهدی وجود دارد که هر دو فرضیه را تأیید می کند و اعتقاد بر این است که هر کدام عامل اصلی انفجاری هستند که بیش از هزار نفر را کشته اند. گاهی اوقات رعایت نکات ایمنی ساده مانند استفاده از تجهیزات ایمنی مانند لباس کار، کفش کار، عینک ایمنی و غیره باعث جلوگیری از حوادث دلخراش میشود.

تصادف در معدن کوریر فرانسه

فاجعه چرنوبیل در اوکراین

فاجعه چرنوبیل در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در اوکراین رخ داد و بدترین فاجعه هسته ای دنیا تا به امروز است، انفجار و آتش‌سوزی، مقدار زیادی از ذرات رادیواکتیو را در جو منتشر کرد که به غرب اتحاد جماهیر شوروی و بسیاری از مناطق اروپا گسترش یافت. در 26 آوریل 1986، راکتور شماره 4 نیروگاه هسته ای چرنوبیل در حین آزمایش به دلیل تغییر ناگهانی و غیرمنتظره ولتاژ برق آتش گرفت و هنگامی که اقدام به خاموشی اضطراری شد، مجموعه ای از انفجارها به دنبال داشت. این فاجعه بلافاصله 54 کارگر را کشت و نزدیک به 4000 نفر در چند سال بر اثر بیماری های ناشی از ریزش رادیواکتیو جان باختند.

بیشتر بخوانید
خطرناک ترین مشاغل دنیا

فاجعه چرنوبیل; اوکراین

ریزش ساختمان سوار بنگلادش

یکی از مرگبارترین حوادث صنعتی در تاریخ مدرن بشر، فروریختن یک ساختمان تجاری هشت طبقه در سیوار، بنگلادش در 24 آوریل 2013 بود. در این حادثه حدود 1129 نفر کشته و بیش از 2500 نفر مجروح شدند. این ساختمان شامل یک کارخانه پوشاک، یک بانک و چندین مغازه دیگر بود. اگرچه بانک ها و مغازه ها در پی هشدارها مبنی بر عدم استفاده از ساختمان به دلیل شکاف های متعدد در دیوارها بسته شدند، اما کارخانه نساجی به این هشدارها توجه نکرد. ساختمان در صبح فرو ریخت، در حالی که حدود 3120 کارگر در ساختمان بودند و فقط کف آن باقی مانده بود. به دلیل بی توجهی به ایمنی کارگران، صاحبان کارخانه ها و مقامات بنگلادشی انتقاد شدیدی از سراسر جهان دریافت کرده اند.

ریزش ساختمان سوار بنگلادش

حادثه هالیفاکس بلاست در کاناتا

بزرگترین انفجار دست ساز که قبل از توسعه سلاح های هسته ای رخ داد، انفجار هالیفاکس در کانادا بود. در 6 نوامبر 1917، یک کشتی باری که حامل سلاح و مواد منفجره برای اهداف جنگی بود با یک کشتی نروژی برخورد کرد. این برخورد به سرعت باعث آتش‌سوزی و انفجار انفجار مهیب شد که موجب کشته یا مجروح شدن افراد زیادی گردید. در آتش‌سوزی، ترکش های انفجار و فروریختن ساختمان ها حدود 2000 نفر جان باختند و 9000 نفر مجروح شدند. این انفجار همچنین باعث سونامی شد و 5 کودک کشته و کل منطقه ویران شد. پیشهاد میکنیم لباس کار زمستانه ایمن صنعت ایران را نیز مشاهده فرمایید.

بزرگترین حوادث صنعتی در دنیا

حادثه بنشیهو kulmineexplosion در کینا

انفجار گاز و گرد و غبار زغال سنگ در 26 آوریل 1942 در معدن بنشیهو بدترین و بزرگترین حادثه معدن زغال سنگ در جهان است. 1549 نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند که 34 درصد از کل معدنچیانی بود که در آن روز کار می کردند. انفجار در معدن زغال سنگ مشترک ژاپن و چین (که در آن زمان تحت کنترل ژاپن بود) باعث آتش‌سوزی و شعله های آتش از دودکش های ورودی معدن شد. معدنچیان ژاپنی به جای تخلیه مردم، سعی کردند با مسدود کردن تهویه و دودکش ها، آتش زیرزمینی را مهار کنند و به این ترتیب کارگران چینی را در زیر زمین گرفتار کردند که بسیاری از آنها خفه شدند و تعداد کشته شدگان افزایش یافت. تحقیقات بعدی شوروی نشان داد که چندین نفر در اثر انفجار جان خود را از دست داده اند و بیشتر کشته ها به دلیل مسدود کردن راه های خروجی پس از انفجار اولیه بوده است.

بیشتر بخوانید
جنس کلاه ایمنی چیست؟

بنشیهو kulmineexplosion، کینا

حادثه ریزش سد بانکیائو در چین

رتبه دوم در مرگبار ترین حوادث صنعتی دنیا را میتوان به ریزش سد بانکیائو نسبت داد. بدترین اتفاق در 8 آگوست 1975 رخ داد که یک سد فروریخت و 171000 نفر در سیل کشته شدند. دلایل طبیعی و انسانی در پس فروریختن سد بوده است. میزان بارندگی در منطقه دو برابر ظرفیت سد بود و به این ترتیب سد شکست و سیل 15.38 میلیارد متر مکعب آب را رها کرد. تحقیقات نشان می دهد که ساخت و مهندسی سد نیز ضعیف و در برابر چنین حوادثی آسیب پذیر بوده است. بلایای طبیعی با خطای انسانی منجر به تلفات گسترده زندگی می شود.

ریزش سد بانکیائو، چین

1- تسوکا لا گازی لا بوپال در هند

بدترین، غم انگیزترین و بزرگترین فاجعه صنعتی که تا به حال رخ داده که در نتیجه بی توجهی کارخانه های سموم دفع آفات و بی کفایتی مقامات دولتی هند بود که در شب 2 تا 3 دسامبر 1984 بیش از 500000 نفر را مسموم کرد. کارخانه آفت کش یونیون کاربید در بوپال ایزوسیانات و سایر مواد شیمیایی نشت کرده است. نشت گاز از طریق هوا در شهر پخش شد و طی دو هفته 8000 نفر را کشت و 558125 نفر را مجروح کرد که نزدیک به 3900 نفر از آنها به طور شدید و دائم از کار افتادند. UCC قبل از نشت هشدار داده شد، اما هیچ تلاش واقعی برای اصلاح وضعیت انجام نشد، که در نهایت منجر به فاجعه ای به این بزرگی شد.

از حوادث بزرگ صنعتی می توان به صورت کامل جلوگیری کرد ولی بایستی تمامی سیستم های هشدار و ایمنی مجموعه های صنعتی فعال باشد.

تسوکا لا گازی لا بوپال، هند

امتیاز ما

16 دیدگاه در “حوادث بزرگ صنعتی در جهان و ایران

  1. وحید فتحی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  2. حبیب الله باهنر گفت:

    مرسی

  3. اصغر مرادی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  4. عبدالله احمدی گفت:

    Awli bood

  5. رامین انتظامی گفت:

    afarin matlab khobi bood

  6. سیدمحمد شهبازی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  7. رامین اصغری گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  8. جمشید سرمد گفت:

    دمتون گرم

  9. علی یوسفی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  10. سیدعلی طالب زاده گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  11. مهران ایزدی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  12. امیر افشاری گفت:

    متشکرم

  13. شهرام تقوی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  14. حامد قاضی گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  15. امیر افتخاری گفت:

    اینا فوق العادن

  16. ناصر عرب گفت:

    چه مطلب خوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *