مقالات ایمنی حفاظت از بدن

خصوصیات لباس کار حرفه ای

خصوصیات لباس کار مناسب

هر شخصی بایستی در محل کار خود از لباس کار مناسب حرفه استفاده کند. اما چیزی که بیش از همه مهم است در رابطه با خصوصیات لباس کار مناسب، این است که انتخاب لباس کار متناسب با حرفه فرد باشد. شرایط محیط کاری ایجاب می کند که فرد نتواند از هر لباسی استفاده کند. به همین دلیل، هنگام انتخاب لباس کار شخص، بایستی به شغل او توجه زیادی شود و مناسب با حرفه فرد، بهترین نوع لباس کار اعم از لباس کار دوبنده،  لباس کار یکسره، لباس کار دو تکه و غیره انتخاب شود.

مهم ترین ویژگی لباس کار مناسب

همچنین مواردی مانند طرح لباس کار مناسب حرفه،  رنگ لباس کار، جنس لباس، ویژگی‌های لباس کار بایستی متناسب با حرفه و نقش هر فرد در آن شرکت باشد. در غیر اینصورت، لباس کار ممکن است به اندازه مکفی نتواند نقش خود را که حفظ ایمنی و سلامتی کارمند است، ایفا کند.

لباس کار مناسب شغل های مختلف

تمامی حرفه ها از لباس کار خاصی استفاده می‌کنند. در حرفه هایی که محیط رسمی و اداری و دارد، کارمندان از لباس کار خاص آن محیط استفاده می‌کنند که در درجه اول برای راحتی کارمندان، سپس ایجاد یکپارچگی و نظم در شرکت و در برخی موارد برای سازمان و برندینگ شرکت استفاده می‌شود.

لباس کار مناسب شغل های مختلف

در حرفه هایی که بیشتر عملیاتی هستند، تامین و حفظ جان امنیت فرد در اولویت زیادی قرار دارد. در چنین شرایطی بایستی از لباس کار مناسب استفاده شود. همچنین لباس کار می‌تواند موجب شناسایی کارمندان از افراد متفرقه در شرکت شود. استفاده از لباس کار مناسب هر حرفه، می‌تواند برای معرفی سازمان و شرکت مناسب باشد. علاوه بر آن نیز نوعی معرفی محصول ، بازاریابی و یا خدمات نیز به شمار می‌آید.

افرادی که در شرایط آب و هوایی سخت کار می‌کنند، بایستی لباس کار مناسبی داشته باشند تا به راحتی بتوانند خود را با شرایط محیط هماهنگ کنند. به همین دلیل هر سازمانی بایستی شرایط کاری خود را ارزیابی کرده و سپس مناسب با آن شرایط لباس کار مخصوص، برای کارمندان خود تهیه کند.

ویژکی های لباس کار حرفه ای

لباس کار حرفه ای چه خصوصیاتی دارند

به طور کلی می توان خصوصیات لباس های کار حرفه ایی و ایمن را موارد زیر بیان کرد:

  1. مهمترین خصوصیت یک لباس مناسب، تناسب و اندازه آن با سایز بدن فرد است.
  2. لباس کار کارکنانی که در محیط هایی که با موراد مضر و خورنده مرتبط هستند بایستی به نوعی باشد که به عنوان یک عایق مناسب در برابر مواد شیمیایی ،آب ، گاز و …. عمل کند.
  3. لباس کار افرادی که با ماشین آلات صنعتی فعالیت می کنند بایستی یکسره و بدون هیچ پارگی باشد و همینطور استفاده از ساعت ،زنجیر و کلید در هنگام استفاده از ماشین های صنعتی اصلا توصیه نمیشود.
  4. آتش نشانان و افرادی که در حرفه خود به نوعی با آتش و حرارت درگیری دارند بایستی از جنس نسوز و ضد حریق بوده و همچنین شامل: کفش ، کلاه ،دستکش ایمنی باشند.
  5. افرادی که در محیط هایی که با مواد قابل اشتعال،گرد و غبار در آنها به کار گرفته میشود مشغول به فعالیت هستند نبایستی از لباس کار حاوی لبه،جیب ، چروک ، چین های زیاد استفاده کنند، زیرا امکان دارد این مواد سمی در چین یا جیب های لباس باقی مانده و در نهایت موجب مسمومیت فرد حین کار شوند.
  6. کارکنانی که با مواد رادیو اکتیو،اسیدی و شیمیایی ارتباط دارند ضروریست که از لباس کار هایی به صورت یکپارچه که دارای هیچ گونه راه نفوذی نباشد به همراه کفش و کلاه و دستکش ایمنی با جنس غیر قابل نفوذ استفاده کنند.
  7. در صورتی که کار به گونه ایی باشد که کارکنان مدام مجبور به بالا بردن آستین های لباس خود باشند، ضروریست از لباس کار هایی استفاده کنند که آستین کوتاه داشته باشد.
  8. کارکنانی که در مکان هایی که احتمال انفجار در آنجا بالاست فعالیت میکنند نبایستی از لباس هایی استفاده کنند که امکان شعله‌ور شدن بالایی داشته باشند همچنین نبایستی از عینک، کلاه و… سلونوئید استفاده کنند.
  9. در مناطق سرد و یا فصول سرد سال لباس کار ها بایستی دارای آستر پشمی باشد و در محیط های بارانی از لباس کارهای دارای کلاه سرخود حتما استفاده کنید.
  10. میتوانیم از نام شرکت یا آرم لوگو مربوطه را بر روی لباس ها حک کرد. بهترین مکان برای حک لوگو شرکت نیز بالای جیب راست لباس است.

تشخیص لباس کار مناسب

یکی از مهم‌ترین دغدغه ها که هنگام انتخاب لباس کار بایستی در نظر بگیرید، این است که چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند از جان افراد حفاظت شود. عوامل زیادی در تعیین ویژگی‌های لباس کار مناسب تاثیر دارند که در عنوان زیر به چند مورد کوتاه اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید
تغییرات مهم در فرآیندهای صنعتی

جنس پارچه لباس کار

برای هر کاری مناسب با شرایط محیط آن حرفه، بایستی از جنس پارچه مخصوصی استفاده شود. اما در حالت کلی، جنس پارچه بایستی کیفیت مناسبی داشته باشد و در برابر عوامل مختلف، دوام کافی داشته باشد. در لباس‌های خاص کار از پارچه‌های ویسکوز، پلی استر پنبه، فلامنت، کتان یا ترکیبی از آنها استفاده می‌شود. در انتخاب جنس پارچه بایستی دمای محیط کار در اولویت قرار داده شود. لباس کار گرم در محیط‌های بسیار گرم و شرجی باعث عدم تمرکز و کلافگی خواهد شد.

مواد اولیه در تولید لباس کار

منظور ما از مواد اولیه شامل دکمه، نخ دوخت، زیپ و غیره هست. تمامی وسایلی که در تولید یک دست لباس کار با کیفیت استفاده می‌شوند، بایستی مناسب با حرفه فرد باشند. برای مثال، در لباس کار برقکار نبایستی از دکمه فلزی یا زیپ استفاده کرد. و همچنین کلیه این مواد اولیه بایستی از کیفیت خوبی برخوردار باشند که در زمان طولانی دوام مناسبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید
نحوه نرم کردن پوتین و کفش چرمی

مدل دوخت

مدل دوخت لباس کار بایستی با توجه به نوع حرفه فرد انجام شود. مطمئنا نحوه دوخت لباس کار برای مردان با زنان تفاوت دارد.

سایز و اندازه

فرد بایستی هنگام پوشیدن لباس کار احساس خوشایند و راحتی داشته باشد، به همین دلیل لباس بایستی مناسب با اندازه و اندام فرد طراحی و تولید شده باشد.

توجه زیادی داشته باشید که خصوصیات‌ لباس کار مرغوب به این موارد خاتمه نمی یابد، بلکه:

  • لباس کار بایستید قابلیت شستشو مکرر داشته باشد و به این راحتی چروک نشود.
  • فرد بایستی بتواند در شرایط محیطی مختلف، احساس خوبی با لباس کار خود داشته باشد.
  • درآوردن و پوشیدن لباس کار بایستی به سهولت قابل انجام باشد.

لباس کارهایی مناسب با مشاغل گوناگون

امروزه تقریبا برای هر حرفه ای لباس کار مخصوص وجود دارد. زیرا اکثر کسب و کارها به اهمیت استفاده از لباس کار متحد‌ الشکل پی برده‌اند. بنابراین هر شرکتی و سازمان  با انتخاب لباس کار مناسب برای کارکنان خود، در کوشش برای ایجاد وجهه اجتماعی و همچنین تبلیغ برای حرفه و کسب و کار خود هستند. در اینجا به برخی از لباس‌های کار مخصوص که در ایمن صنعت ایران آماده می‌شوند، اشاره خواهیم کرد:

خصوصیات لباس کار کارگری

لباس کار خدماتی یا کارگری که در سازمان‌ها و شرکت‌ها برای کارمندان استفاده می‌شود، دارای مدل‌ها جنس‌های گوناگونی هستند. این نوع لباس کار امکان دارد از پارچه‌های مختلفی مانند پنبه، پلی استر، کتان،پلی استر پنبه، لی و غیره ساخته شود. لباس کار کارگری معمولا ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع لباس کار بوده و ترکیب رنگ‌های متعددی ندارد. همچنین به دو صورت کاپشن و شلوار یا بلوز و شلوار تولید می شود.

ویژگی های لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی بایستی کاملا از جنس مرغوب و همچنین عایق ساخته شود. بسته به نوع حرفه شخص، لباس کار مهندسان بایستی شیمیایی، ضد حرارت، ضد آب، ضد مواد عایق گرما و سرما و غیره باشد.

بیشتر بخوانید
راه های محافظت از گوش در برابر سر و صدا

خصوصیات لباس کار جوشکاری

در لباس جوشکاری از پارچه‌های کتان و لی خالص (کتان با درصد خلوص نخ بالا) استفاده می‌شود. زیرا مقاومت زیادی نسبت به سایر پارچه‌ها مانند کجراه فلامنت دارد. این نوع پارچه‌ها می‌توانند در برابر حرارت بسیار مقاومت کنند و طول عمر لباس نیز قطعا بیشتر است.

لباس مناسب برای جوشکاری

ویژگی لباس خلبانی

لباس کار خلبانی در اصل یک نوع لباس یکسره است که از جنس پارچه کجراه فلامت ساخته می‌شود. در فصل سرما می‌توانید آن را از روی لباس‌های خود بپوشید و کمتر سرما را حس کنید. این نوع مدل لباس کار از روی لباس خلبانان کپی شده است، به همین دلیل است که لباس کار خلبانی نام دارد. این لباس ها برای مکانیک‌ها و افرادی که با مواد شیمیایی یا روغن سروکار دارند، بسیار مناسب است زیرا می‌تواند در برابر انواع مواد شیمیایی، اسیدها، روغن، آب و غیره مقاومت کند.

مزایای لباس دوبنده

لباس کار دوبنده در اصل یک سرهمی است که از ترکیب رنگ‌های گوناگونی تولید می‌شود. این لباس کار بایستی دارای جیب‌هایی برای قرار دادن انواع لوازم ضروری باشد. از این لباس کار اغلب در ساختمان‌سازی، دامداری، کشاورزی، کارخانجات و غیره استفاده می‌کنند.

خصوصیات لباس کار مکانیکی

لباس کار مکانیکی

بهتر است لباس کار مکانیکی به صورت یکسره طراحی و تولید شده باشد و همچنین برای راحتی‌ کار بایستی از لباس کار بدون آستین یا آستین کوتاه استفاده کنید. نوع پارچه این لباس‌ها بایستی در برابر شست‌وشو مکرر مقاوم باشند.

خصوصیات لباس کار صنعتی

از لباس کار صنعتی معمولا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، عمران، معماری، راهسازی و معدن، خودرو و غیره استفاده می‌شود. در این نوع لباس کار می‌توان از ترکیب رنگ‌های مختلفی استفاده کرد. ایمن صنعت ایران برای تولید این نوع لباس کار از پارچه با‌کیفیت بالا استفاده می‌کند.

لباس کارها صنعتی چه ویژگی باید داشته باشد

خصوصیات لباس کار تبلیغاتی

لباس کار تبلیغاتی بیشتر توسط سازمان‌ها و شرکت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هدف آنها تبلیغ برند شان هست. به همین دلیل می‌توان روی لباس کار تمامی کارکنان یک شرکت از برند و آرم استفاده کرد و شرکت خود را به مردم معرفی کرد. این روش، یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های بازاریابی در دنیا محسوب می‌شود.

قطعا لباس کار اشخاص معرف شخصیت اجتماعی شان خواهد بود و در شرکت‌های بزرگ، لباس کار یک شکل کم هزینه ترین و اولین راه برای تبلیغ شرکت به‌شمار می‌رود. در انتخاب لباس کار، بایستی به نکات گوناگونی توجه داشته باشید از جمله دوام آن، نوع پارچه، تناسب لباس کار با انواع مخاطرات که در محیط کار با آن روبه‌رو هستید، در کنار این عوامل راحتی لباس کار را اصلا فراموش نکنید.

امتیاز ما

16 دیدگاه در “خصوصیات لباس کار حرفه ای

  1. عبدالله گنجی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  2. سلطانی گفت:

    سلام عالی بود

  3. علی اصغر مجد گفت:

    afarin matlab khobi bood

  4. اکبر عبادی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  5. عزیز هاشمی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  6. علی نعمت زاده گفت:

    هزینه مشاورتون چنده؟

  7. محمدتقی ابراهیمی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  8. نادر جعفری گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  9. عزیز شریعتی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  10. غلامعلی نهاوندی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  11. غلام خانی گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

  12. محمد راستاد گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  13. علیرضا هامون گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  14. حبیب گلپایگانی گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  15. علی رضا نجفی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  16. سیدمحمد حقیقی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *