مقالات ایمنی آتشنشانی

روش استفاده از کپسول آتشنشانی

کپسول های آتش نشانی و روش های کلی استفاده از آن ها

در مواقع آتش‌سوزی از کدام کپسول آتش نشانی استفاده کنیم؟ هر کپسول برای چه نوع حریقی مناسب است؟ در این مطلب با نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی و همچنین اجزای تشکیل دهنده آن آشنا میشویم. آب یکی از آشناترین مواد برای خاموش کردن آتش است؛ اما اگر به شکل صحیحی به کار گرفته نشود می تواند از آتش نیز خطرناک‌تر باشد.

با یک دستگاه خاموش کننده آتش که به وسیله آب کار می کند می توان آتشی را که مسبب آن چوب، کاغذ یا مقواست خاموش کنید؛ اما اگر آتش به وسیله الکتریسیته به وجود آمده باشد و یا این که مایعات قابل اشتعال سبب آتش شده باشند، آب روش مؤثری برای کنترل آن نیست زیرا آب می تواند جریان برق را هدایت کند و سبب برق گرفتگی شود. همچنین مایعات قابل اشتعال به وسیله آب به اطراف پخش می شوند و سبب گسترش آتش‌سوزی می شوند.

کپسول های آتش نشانی و روش های کلی استفاده از آن ها

در زمان بروز آتش‌سوزی یکی از مشکلاتی که برای بعضی  کاربران به وجود خواهد آمد  عدم تسلط درست در زمان استفاده می باشد  و اینکه از سیلندر آتش نشانی استفاده بهینه و درست در زمان حادثه نمیشود، بدین ترتیب در این مطلب تلاش میکنیم نحوه استفاده درست از کپسول آتش نشانی را به تفصیل توضیح می دهیم.

در زمان آتش‌سوزی چه نوع کپسولی برای آن سانحه مناسب است؟

با عنایت به این موضوع که حادثه هیچ زمان خبر نخواهد کرد لذا بنا بر احتیاط هر فردی بایستی طرز استفاده درست از کپسول های آتش نشانی را آموزش دیده تا در زمان بروز سانحه بتواند به خوبی عمل کند.

خاموش کردن آتش

خاموش کردن مواد خشک سوز

 

بیشتر بخوانید
ویژگی های لباس آتش نشانی کدامند؟

در زمان آتش‌سوزی مواد قابل اشتعال  و خشک مانند کارتن ، چوب  و … بایستی از خاموش کننده های بر پایه آب استفاده کنیم. برای کنترل حریق در اینگونه اقلام قابل اشتعال می توانید با پوشش دادن مواد قابل اشتعال با یک ماده خشک شیمیایی حریق را نیز کنترل کنید. پس حتما در نظر داشته باشید که ماده های خشک که در آنها حریق ایجاد میشه باستی با خاموش کننده های پایه آبی استفاده کنند.

خاموش کردن مایعات

در حریق در مایعات قابل اشتعال مانند گریس و رنگ و … بایستی با استفاده از روش خفه کردن  ، حریق را مهار کنید. با توجه به این موضوع بهترین انتخاب ممکن برای این سری از حریق ها استفاده از کپسول هایی است که یک لایه بر روی ماده در حال اشتغال ایجاد کرده و مانع رسیدن اکسیژن به آن می شود بایستی استفاده کرد.

اطفا حریق تجهیزات دیجیتال

در این گروه از تجهیزات و بالخصوص تجهیزات برقی از خاموش کننده هایی که رسانا هستند نبایستی استفاده شود. در این حریق کپسول های پودر و گاز توصیه نمی شود زیرا مواد اینبرد ها می نشیند این تجهیزات را از کار انداخته و برای این گونه تجهیزات از کپسول CO2 استفاده خواهد شد.

خاموش کردن تجهیزات فلزی

حریق هایی در آنها فلزات درگیر هستند مانند براده ها و ذرات فلزات مانند منیزیم و پتاسیم بایستی از روش خفه کردن برای خاموش کردن آنها استفاده کرد. مواد اطفا حریق را بشناسید.

روش تشخیص کپسول آتش نشانی  پودر گاز و CO2

یکی از راحت ترین و رایج ترین راه تشخیص کپسول آتش نشانی پودر و گاز co2 با کپسول آتش نشانی CO2 مدل ساختار محفظه و یا همان سیلندر نگهداری مواد اشاره کرد. در کپسول های CO2 بدنه کپسول یک تکه بوده و هیچ گونه جای جوش روی بدنه نبوده ولی در کپسول های پودر و گاز محفظه به صورت سه تکه بوده و روی بدنه نیز جای جوش وجود دارد.

دیگر راه تشخیص کپسول co2 از پودر و گاز خروجی شیپور آن میباشد. دستورالعمل و راه کنترل حریق با خاموش کننده های پودر و گاز در زمان حوادث خونسردی خودمان را حفظ کرده و بدون عجله عملیات اطفاء را انجام می دهیم.

اجزا تشکیل دهنده کپسول آتش نشانی

انواع کپسول آتش نشانی دارای، استوانه های فلزی محکمی هستند که با آب یا یک نوع ماده خفه کننده پر شده اند و وقتی اهرمی را که بالای این استوانه است فشار دهید، ماده با فشار زیادی از کپسول خارج می شود. در این کپسول ها یک لوله ، مخزن تحت فشار کپسول را به قسمت بالای کپسول متصل و یک شیر فنری نیز ارتباط میان لوله را با دهانه خروجی مسدود کرده است. در بالای سیلندر، سیلندر کوچک دیگری وجود دارد که با گاز فشرده ای مانند دی اکسید کربن پر شده است و یک شیر جلوی انتشار دی اکسید کربن را می گیرد. 

کار با کسپول های آتش نشانی

  1. در شروع پین مخصوص کپسول را کشیده و ضامن را آزاد کنید.
  2. مطمئن شوید فاصله پاشش مناسبی قرار گرفته اید و در جهت درستی عملیات اطفایی را انجام می دهید.
  3. اهرم را فشار دهید تا گاز خاموش کننده از کپسول بیرون بیاید.
  4. در فاصله هشت یا هفت قدمی حریق باستید و با حرکت دادن شیلنگ ؛ آتش را خاموش کنید.
بیشتر بخوانید
انواع مواد اطفاء حریق

طرز صحیح استفاده از کپسول های co2

کار با کپسول آتش نشانی co2

به علت فشرده بودن گاز درون این خاموش کننده ها  در زمان استفاده نبایستی دست خود را به بخش فلزی بالای خاموش کننده بگیرید. چرا که به دلیل فشار بالای گاز خروجی بدنه به شدت سرد شده و امکان دارد که دست شما به علت سرمای بالا سوخته شود. در زمان استفاده از کپسول CO2 بایستی شیپور پلاستیکی خروجی را در دستان خود بگیرید. در زمانی مکان های باز عملیات اطفاء انجام میشود دقت شود که پشت ما به باد باشد.

حتما دقت شود که در انتخاب کپسول آتش نشانی دقت کرده به دلیل اینکه استفاده اشتباه میتواند خسارت های مالی ناگواری را بر جای میگذارد. لازم است بدانید در زمان اطفا حریق با کپسول حتما کپسول را در اختیار واحد HSE قرار داده تا در صورت حادثه کپسول ها تجهیز باشد. صحت عملکرد  کپسول ها منوط به سلامت بودن مواد داخل سیلندر میباشد پس حتما تاریخ انقضای کپسول ها را بررسی کنید. جابجا کردن کپسول های ایمنی فقط با مجوز واحد HSE صورت پذیرد.

امتیاز ما

16 دیدگاه در “روش استفاده از کپسول آتشنشانی

  1. بازتاب: انواع کپسول آتش نشانی+ کاربرد آن | ایمن صنعت ایران
  2. علی اصغر نادری گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  3. غلامعلی آذری گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  4. خلیل زندی گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  5. علی اکبر تقی زاده گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  6. یدالله فاطمی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  7. بهروز سهرابی گفت:

    دستخوش

  8. احسان جمالی گفت:

    دست مریضاد استاد

  9. علی رضا نامور گفت:

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  10. غلامحسین کاظمی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  11. حمید دستغیب گفت:

    محتوا خوبی بود

  12. نادر بیاتی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  13. غلامعلی آخوندی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  14. محمدتقی هاشمیان گفت:

    afarin matlab khobi bood

  15. قاسم جعفری گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  16. حبیب راد گفت:

    دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *