اتاق خبر ایمن صنعت ایران

ویژگی لباس کار آتشنشانی

ویژگی های لباس آتشنشانی

همه ما می‌دانیم که آتش‌نشان ها با انواع مخاطرات گوناگون مواجه می شوند. لباس آتش‌نشان ها دارای ویژگی های خاصی است. آتش‌نشان ها در دل آتش رفته و برای نجات دادن مال و جان مردم کوشش می کنند. در این بین بایستی آتش‌نشان ها لباس کار هایی به تن داشته باشند که این خطرات را از آن ها دور کند.

اگر فکر می کنید که آتش‌نشان ها فقط در دل آتش می روند و تنها خطر جانی آن ها رویارویی با آتش و حریق است بایستی بگوییم که این طور نیست. در صورتی که وظایف آتش‌نشان ها بسیارگسترده تر از مورد گفته شده است،لباس کار آتشنشانی و کاربردشان در نظر گرفته شده، تنوع بسیاری دارند و بسته به شرایطی که در آن گرفتار هستند، استفاده می شود.

خصوصیات لباس کار آتشنشانی

همان طور که می‌دانیم آتش‌نشان ها بیشتر با آتش و حریق سر و کار دارند پس بایستی لباس هایی داشته باشند که حرارت وآتش را انعکاس دهند و از جنس الیاف نسوز تولید شده باشند. اما این تنها گوشه ایی از ویژگی و خصوصیات لباس کار آتش نشانی است.

  1. لباس کار آتش نشانی بایستی در برابر اجسام برنده و تیز هم مقاومت داشته باشد و از ورود رطوبت و آب جلوگیری کند.
  2. وزن مناسبی داشته باشند که هنگام کار کردن با آن، با مشکلب روبه رو نشوند. معمولا وزن لباس های کار آتش‌نشان ها، ۲٫۴۵۰ کیلوگرم است.
  3. بایستی پارچه شب رنگی در بعضی قسمت های آن دوخته شده باشد تا در هنگام خطرناک دیده شوند.
  4. لایه داخلی لباس آتشنشانی بایستی به گونه ای باشد که انتقال هوا در آن به خوبی انجام شود و تعریق آتش‌نشان را به حداقل ممکن برساند.
  5. بر روی لباس کار آتش نشانی بایستی در قسمت بیرونی جیب داشته باشد تا آتش‌نشان بتواند بیسیم یا تجهیزات ضروری مورد نیاز خود را در آن قرار دهد.
  6. بایستی سایز لباس کار آتش‌نشان ها در اندازه های گوناگون تولید شود تا هر آتش‌نشان دقیقا سایز لباس کار خود را به تن کند. بایستی حتما آستین لباس مماس بر مچ دست باشد تا برای آتشنشانان خطرساز نباشد.
بیشتر بخوانید
رنگ لباس کار چه معنی و مفهومی دارد

خصوصیات لباس آتش نشانی مبارزه با حریق

ویژگی های لباس عملیاتی آتش‌نشان ها در هنگام حریق

این لباس کار همان لباسی است که بیشترین استفاده در زمان حریق را دارد. همه آتش‌نشان ها در مبارزه با حریق، این لباس کار را به تن می کنند. لباس کار عملیاتی آتش‌نشان ها، از اورکت و شلوار تشکیل شده که به صورت تکه ای و جدا و یا سرهم و یکسره است. لباس های عملیاتی آتش‌نشان ها، معمولا سه لایه ای هستند و جنس آن ها نیز از الیاف نسوز هست تا در برابر حرارت و شعله مقاوم باشد.

جنس لایه داخلی این لباس از گورتکس هست که کمک زیادی به جریان دادن هوا می کند و تعریق آتش‌نشان ها را هنگام عملیات اطفاء حریق کاهش می دهد. تمام لباس های عملیاتی آتش‌نشان ها بایستی دارای استاندارد جهانی مخصوص آتش نشانی باشد چرا که اگر کیفیت مرغوبی نداشته باشد، آتش‌نشان ها را با خطر مرگ روبه رو می کند.

رنگ های لباس آتش نشانی عملیاتی تنوع زیادی دارند اما نارنجی،  قرمز، زرد، طوسی و سرمه ای رایج ترین آن هاست. افرادی که در دل آتش می روند، رنگ نارنجی و قرمز ، و دیگر افرادی که بخش پشتیبانی هستند، معمولا رنگ لباسشان مشکی وسورمه ای است.

بیشتر بخوانید
مهم ترین خصوصیات لباس کار جوشکاری

خصوصیات لباس کار عملیاتی هنگام تماس با آتش

خصوصیات لباس کار عملیاتی هنگام تماس با آتش

لباس کار آتشنشان هایی که با اطفاء حریق می کنند و آتش‌نشان هایی که بایستی وارد حریق شوند و آتش را لمس کنند تفاوت دارد. این لباس کار، حداکثر ممکن ایمنی را دارد تا علاوه بر نسوز بودن، از بخش های دیگری همچون دست ها و صورت و هم محافظت کند. دستکش، کلاه ایمنی، اورکت و شلوار و کفش پوش مناسب، در ساختار این لباس کار وجود دارد که البته الیاف آن قابلیت نسوز و ضد گرما دارد. جنس لباس کار ها معمولا از فایبر گلاس نسوز وآلومینیوم فایرتکس است که تا حد زیادی حرارت را معکس می کند.

نوع دیگری از لباس کار های آتش نشانی در همین گونه وجود دارد و از الیاف نسوز ساخته شده اما کارایی تماس مستقیم با آتش را ندارد و تنها برای عبور از آتش استفاده می شود.

لباس کار آتش نشانی عبور در محیط های دارای الکتریسیته

لباس کار آتش نشانی عبور در محیط های دارای الکتریسیته

اگر در محیطی که آتش‌نشان قرار هست در آن عملیات اطفاء حریق انجام دهد، خطر برق گرفتگی داشته باشد، این لباس آتشنشانی و کاربردشان به صورت ایمن، الکتریسیته و جریان برق را به زمین انتقال می دهد. با راه های خاموش کردن آتش هم آشنا شوید.

بیشتر بخوانید
خطرناک ترین مشاغل دنیا

ویژگی های لباس کار آتش نشانی محیط های مرطوب خطرناک

این لباس کار هم که به شکل یکسره یا اورال هست، مثل لباس کار مقاوم در برابر الکتریسیته عمل می کند. این لباس کار دارای دستکش چکمه، مخصوص، و کلاه است که در محیط هایی که بخارهای سمی و اسید های خطرناک وجود دارد، به آتشنشان ها کمک می کند.

امتیاز ما

16 دیدگاه در “ویژگی لباس کار آتشنشانی

  1. منصور حبیبی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  2. اسدالله فرد گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  3. محمدرضا افشاری گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  4. علی بیاتی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  5. عبدالله یوسفی گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  6. رامین شجاعی گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  7. فرهاد سلطانی گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  8. عبدالرضا کیان گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  9. موسی میرزایی گفت:

    سایتتون محشرههههه

  10. محمود رحمتی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

  11. ابراهیم راستاد گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  12. رسول رمضانی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  13. غلام فرجی گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  14. مهران فرهادی گفت:

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  15. یوسف اسدی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  16. کریم راستاد گفت:

    چه مطلب خوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *