ایمنی کار

علت رنگ لباس نظامی چیست؟

رنگ لباس نظامی

استتار، شرایط محیطی و نوع نیروی نظامی از مهمترین عواملی هستند که رنگ لباس نظامی را تعیین میکنند. به عنوان مثال در منابع طبیعی مثل جنگل از رنگ های سبز و طرح پلنگی استفاده میشود در صورتی که در محیط های کویری لباس رنگ خاکی به تن میکنند.

مفهوم و علت رنگ لباس نظامی چیست؟

لباس نظامی همان گونه که از نامش پیداست یادآور موقعیت و مکان خاصی هست که افراد خاصی آن را به تن خواهند کرد. افراد در موقعیت های نظامیگری نمی توانند از هر مدل لباس کار، رنگ لباس نظامی و جنسی مورد پسند خودشان است استفاده کنند.

لباس نظامی افراد با توجه به اینکه برای کدام سازمان و ارگان  تولید و طراحی می شود دارای ویژگی ها و رنگ های گوناگونی هستند.

در این نوشته سعی داریم در مورد لباس کار و رنگ یونیفرم های نظامی بیشتر بحث کنیم تا راهنمای خوبی برای خرید درست تر این لباس کار ها باشد.

مشخصات کلی یک لباس کار نظامی استاندارد

اگر توجه کرده باشید اکثر لباس های نظامی دارای یک مدل و یک نوع پارچه هستند اما رنگ های لباس نظامی گوناگون هست. به این مدل پارچه ها عمدتا چریکی گفته می شود. پارچه چریکی از مهمترین ترین دلیل برای استتار افراد در محیط های گوناگون هست در لباس نظامی، پارچه مدل چریکی دارد اما رنگ های آن با توجه به نوع سازمان و ارگانی که استفاده میشود دارای تنوع زیادی خواهد بود.

افرادی که در شرایط و محیط های نظامی مشغول به خدمت و فعالیت هستند مثل: تک تیرانداز، شکارچی، عکاس یا هر حرفه دیگری نیاز مبرمی دارند که از قابل رویت برای افراد و محیط فعالیتشان نباشند و به خصوص این نکته در بعضی از زمان ها و موقعیت ها می تواند جان و سلامتی شخصی شان را به تحت شعاع خود قرار بدهدبا توجه به این موضوع نتیجه می گیریم مهم ترین نکته در تولید لباس های نظامی و انتخاب پارچه، مخفی ماندن کابران در موقعیت های حساس ومحیط ها هست.

بیشتر بخوانید
نحوه نگهداری کفش ایمنی چرمی

مشخصات  کلی یک لباس کار نظامی استاندارد

انواع رنگ لباس نظامی

از اینکه یک سازمان یا نهاد نظامی چه نوع طرح و رنگ پارچه ای برای لباسی را برای افراد خود انتخاب می کند بایستی بر اساس شرایط محیطی و اقلیمی آن مکان تصمیم گیری شود که پرسنل مشغول در آنجا مستقر خواهند شد. برای نمونه لباس نظامی افرادی که در محیط های برفی مستقر می شوند با لباس نظامی جنگلی فرق خواهد داشت. برای محیط های کویری و صحرایی بهترین مدل و نوع رنگ در لباس نظامی خاکی و قهوایی می باشد. رنگ لباس نظامی نظامی اشخاصی که در محیط های جنگلی خدمت می کنند بایستی سبز تیره یا سبز لجنی باشد تا بالاترین میزان استتار و یک رنگی با محیط را به فرد دهد یا لباس سفید رنگ در محیط های کوهستانی که برفی و سر سیر می باشند، بیشترین استفاده را خواهد داشت ودر دریا ها معمولا از رنگ آبی در تولیدات لباس نظامی استفاده می شود و برای محیط های کوهستانی و سنگی از عمدتا از لباس خاکستری رنگ استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تولیدی لباس کار

در این میان لباس های نظامی بدون طرحی و یک دست هم وجود دارد که آن ها زیاد استفاده خواهد شد. این نوع از لباس ها برای شرایط و محیط های برفی که خود مکان ها دید یک دستی را نشان می کاربرد زیادی را  دارد.

بیشتر بخوانید
معنی رنگ های کلاه ایمنی

انواع لباس نظامی

علاوه بر نقش استتار در البسه نظامی عوامل دیگری نیز در تولید و طراحی لباس های نظامی نقش مهمی دارند:

  • افرادی که این لباس نظامی به می پوشند خودشان بالاترین مقدار فعالیت های بدنی را خواهند داشت. به خاطر این موضوع اگر لباس نظامی، خودش بار سنگین باشد باعث خستگی و تعرق زیاد در نظامیان شود.
  • این نوع لباس بایستی سبک وزن باشد و در افراد احساس سنگینی ایجاد نکند.
  • لباس نظامی در طول شبانه روز به مدت خیلی زیادی به تن سربازان هست. این لباس جنبه حفاظتی از شخص را خواهد داشت و نبایستی خو لباس به افراد آسیب وارد کند و با توجه به این موضوع برای رعایت مسائل بهداشتی این نوع از لباس ها بایستی مرتب شست وشو بشوند ،رنگ و کیفیت این لباس ها نبایستی در اثر  شست و شو زیاد از بین برود.
  • لباس نظامی بایستی در مقابل گرما، برف، باران، سرما ، اشعه های خورشیدی(uv)، آتش از مقاومت و استحکان بالایی بر خودارد باشد.

انواع لباس نظامی

لباس نظامی را سربازان در شرایط سخت و طاقت فرسایی مثل کویر، کوهستان، جنگل و صخره ای مورد  استفاده قرار میدهند. پارچه استفاده شده بایستی دارای مقاومت و استحکام بالایی باشد تا مورد آسیب و پارگی قرار گرفته نشوند.

با توجه به خصوصیات بیان شده بایستی از پارچه های کجراه و ترگال استفاده شود تا هم قیمت مقروم به صرفه داشته باشد و انتظارات افراد را جواب گو باشد.

اما با صرف کمی هزینه بیشتر میتوانیم از پارچه کتان استفاده کنیم که به علت  الیاف طبیعی که دارد توانایی جابهجایی جریان هوا بین محیط و بدن  را به خوبی ایجاد خواهد کرد و بدن اشخاص راه برای تنفس و جابه جایی دارا باشد. این مدل پارچه بدون ایجاد کوچک‌ترین آلرژی و حساسیت می تواند بسیار مناسب باشد.

بیشتر بخوانید
راه های ایمنی در برابر نور خورشید

مهم ترین مورد در تولید و طراحی لباس مخصوصا لباس نظامی احساس راحتی اشخاص می باشد زیرا اگر اشخاص احساس راحتی در لباس نداشته باشند در بلند مدت نمی توانند آنرا بپوشند و در صورت اجبار در پوشش عملکرد، انگیزه و همچنین تمرکز اشخاص کم خواهد شد.

کیفیت رنگ لباس نظامی از نکات بسیار تاثیر گذار می باشد  زیرا زنده بودن اشخاص به نحوی در گرو این موضوع میباشد. فروشگاه اینترنتی ایمن صنعت ایران جزء معتبرترین و بهترین فروشگاه های نظامی و تجهیزات ایمنی بوده که می توانید محصولات بسیار با کیفیت را از این فرشگاه تهیه کنید.

رنگ لباس های نظامی ایران

  • رنگ لباس نیروی دریایی: لباس نیروی دریایی ایران دارای دو رنگ سفید و مشکی میباشد.
  • رنگ لباس نیروی هوایی: بیشتر آبی و استفاده از یونیفرم سرمه ای است.
  • رنگ لباس نیروی زمینی: رنگ نیرو های زمینی بیشتر خاکی، شیری و سبز رنگ میباشد.

نا گفته نماند که اکثر نیرو هایی که ذکر کردیم دارای چنین پوششی هستند ولی ممکن است با توجه به شرایط رنگ ها تغییر کند.

رنگ لباس نظامی سربازان

رنگ لباس سربازان نیرو های مسلح هر کشوری متناسب با جایگاه و رده ای که مشغول به فعالیت هستند مختلف میباشد ولی در کل مشابه با ساختار اصلی هر سازمان است. مانند رنگ لباس نیرو های انتظامی که سبز و یا ارتش که خامی رنگ میباشد. همچنین رنگ لباس بسیجی نیز بسیار مختلف است.

 

 

امتیاز ما

16 دیدگاه در “علت رنگ لباس نظامی چیست؟

  1. ناصر نعمت زاده گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  2. احسان طباطبایی گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  3. یعقوب جاوید گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  4. ابوالفضل صدر گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  5. خلیل زنگنه گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  6. سیدعلی صدر گفت:

    مطلب خوبی بود

  7. جواد قنبری گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  8. سیدمحمد نهاوندی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  9. اسماعیل شمس گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  10. رامین احمدی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  11. غلامرضا اصغری گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  12. غلام کشاورز گفت:

    چقد خوبین شما

  13. بهرام سبحانی گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  14. قربانعلی شعبانی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  15. اسدالله واعظی گفت:

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  16. پرویز رشیدی گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *