مقالات HSE

سازمان بین المللی کار International Labor Organization

وظایف سازمان بین المللی کار International Labour Organisation

سازمان بین المللی کار در حقیقت یکی از قدیمی ترین موسسات بین المللی است که گرچه پس از اولین جنگ جهانی ایجاد شد، بعد از جنگ جهانسوز و خانه خراب کن جهانی دوم نیز همچنان پابرجا باقی ماند و در سال ۱۹۴۶ به‌صورت یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد درآمد. این سازمان، تنها تشکیلات بین المللی است که در کار و فعالیت آن نه تنها نمایندگان دولت ها، بلکه نمایندگان کارگران و کارفرمایان نیز از سراسر دنیا شرکت می کنند، و این سه جانبه بودن باعث می شود که فعالیت های شبه واقعیت های روزمره دنیای امروز نزدیک شود.

وظایف سازمان بین المللی کار در کنفرانسی که در سال ۱۹۴۴ در فیلادلفیا تشکیل شد، به شرح زیر مورد تاکید قرار گرفت. سازمان بین المللی کار موظف است که در کشورهای مختلف جهان برنامه هایی را به منظور تامین هدف های زیر تشویق نماید:

وظایف سازمان بین المللی کار در زمینه محیط و شرایط کار و حفاظت در کار

وظایف سازمان بین المللی کار در زمینه محیط و شرایط کار و حفاظت در کار

  • اشتغال تام و بالا بردن سطح زندگی
  • بکار گماردن کارگران در مشاغلی که رضایت خاطر، کاردانی و مهارت خویش را در آن ها ابراز و تا سر حدامکان به تامین رفاه و آسایش عمومی خدمت کنند
  • ایجاد تضمین های لازم برای عموم کارگران ذینفع، از نظر امکانات آموزشی و ایجاد وسایل به منظور تسهیل نقل و انتقال کارگران و همچنین مهاجرت آن ها
  • تامین امکاناتی برای عموم افراد، به ترتیبی که از ترقیات حاصل در موارد مربوط به دستمزد و درآمد، مدت کار و شرایط کار و دیگر شرایط کار به طور عادلانه بهره‌مند شوند و همچنین تامین حداقل دستمزد و معاش برای عموم اشخاصی که شغلی دارند و نیاز به حمایت دارند
  • شناسایی واقعی حق مذاکره و انعقاد پیمان های دسته جمعی و همکاری کارفرمایان و کارگران در بهبود مداوم نحوه کارو تولید و همچنین همکاری کارگران و کارفرمایان در تنظیم و اجرای سیاست های اجتماعی و اقتصادی
  • توسعه مقررات تامین اجتماعی به منظور تامین دآمدی حتمی برای عموم اشخاصی که به این حمایت احتیاج دارند و همچنین تامین معالجات پزشکی کامل
  • حمایت کافی و کامل از زندگی وسلامت کارگران در کلیه مشاغل
  • حمایت از کودکان و مادران
  • حمایت از تامین غذا و مسکن مناسب و وسایل تفریحی و فرهنگی
  • به‌وجود آوردن امکانات برابر در امور آموزشی و حرفه ای

تاریخچه سازمان بین المللی کار

سازمان بین‌المللی کار یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که به امور مربوط به کار و کارگران می‌پردازد. این سازمان در سال ۱۹۱۹ و در نتیجه بحث‌های کنفرانس صلح پاریس تأسیس شد. سازمان بین‌المللی کار در آغاز وابسته به جامعه ملل بود و پس از تأسیس سازمان ملل متحد از سازمان‌های وابسته به آن شد.

بیشتر بخوانید
نکات ایمنی مربوط به وسایل و تاسیسات برقی

پیشنهاد مطالعه: در مورد سلامت شغلی بیشتر بدانید

منشور فعلی سازمان که به بیانیه فیلادلفیا معروف است در سال ۱۹۴۴ تصویب شد. مقر این سازمان در شهرژنو در کشور سوئیس است. این سازمان هر سال در ماه خرداد کنفرانسی برگزار می‌شود. سازمان بین‌المللی کار در سال ۱۹۱۹ پس از پایان جنگ جهانی اول در زمانی که کنفرانس صلح در کاخ ورسای بر پا بود، شکل گرفت. نیاز به پیدایش چنین سازمانی در قرن نوزدهم به وسیله دوتن از صنعتگران ولزی و فرانسوی یعنی رابرت اوون و دانیل لگراند مورد تأکید و پیگیری قرار گرفته بود. پس از آنکه طرح مذکور در خلال همکاری‌های بین‌المللی جهت تدوین قانون کارگران در سال ۱۹۰۱ در باسل مورد توجه قرار گرفت.

اهداف سازمان بین المللی کار

اهداف سازمان بین المللی کار در زمینه محیط و شرایط کار و حفاظت در کار

اهداف سازمان بین المللی کار در زمینه محیط و شرایط کار و حفاظت در کار

سازمان ILO با هدف تدوین مقررات و قوانین بین‌المللی در جهت بهینه‌سازی استانداردهای بین‌المللی کار و حصول اطمینان از به‌کارگیری آن‌ها متولد شد. قانون ILO در بین ماه‌های ژانویه و آوریل ۱۹۱۹ به وسیله کمیسیون کار در کنفرانس بین‌المللی صلح تدوین شد. این کمیسیون ترکیبی بود از نمایندگان ۹ کشور بلزیک، کوبا، چکسلواکی، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، لهستان، بریتانیا، و ایالات متحده آمریکا که رهبری کمیسیون را ساموئل گامپرس، رئیس فدراسیون کارگری آمریکا (AFL) بر عهده داشت.

نتیجه این نشست بروز سازمان سه جانبه گرایی بود که تنها سازمانی بود که نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران را در یک نقطه سامان می‌داد. قانون ILO فصل هشتم معاهده صلح ورسای است. هر ساله ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) به مناسبت روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی شعاری توسط سازمان بین‌المللی کار (ILO) برای توسعه پایدار و الزامات مقاوله نامه های مصوب برای کشورهای عضو، به شرح ذیل اعلام می‌گردد: ایجاد محیط‌های کاری سالم و ایمن برای جوانان و نسل آینده، بهبود جمع‌آوری و استفاده از داده‌های ایمنی و سلامت شغلی(OSH)، استرس در محیط کاریک چالش جمعی، تحقق کار شایسته با نهادینه سازی فرهنگ ایمنی و سلامت کار، ایمنی و بهداشت در استفاده از مواد شیمیائی هنگام کار، پیشگیری از بیماریهای شغلی.

وظایف سازمان بین المللی کار

در زمینه محیط و شرایط کار و حفاظت در کار، سازمان بین المللی کار وظایف زیر را انجام می دهد:

  • بهبود امور حفاظت و بهداشت در محیط کار، جلوگیری از امراض و حوادث ناشی از کار و کنترل خطرهای محیط
  • ایجاد و تقویت موسسات تخصصی مانند موسسه های ملی کار، آزمایشگاه های بهداشت صنعتی، مراکز بهداشت و حفاظت کار و بخش های آموزش حفاظت
  • رسیدگی به مسائل مربوط به زمان کار (حداکثر کار قانونی، اضافه کاری، کار نوبتی و شب کاری) و مسائل پزشکی، اقتصادی و اجتماعی آن ها
  • تعیین محتوای مشاغل
  • کمک به گزینش تکنولوزی مناسب، به عنوان وسیله ای جهت بهبود و حفاظت شرایط و محیط کار
  • خدمات رفاهی (بویزه مسکن، تغذیه، بهداشت و آموزش)
  • تهیه متون مربوط به مطالعات فنی
  • کمک مستقیم به دولت ها، از طریق اعزام کارشناسان، اعطای بورس، تهیه تجهیزات، تنظیم و طرح آئین نامه ها و ارسال اطلاعات و غیره
  • کمک به سازمان های محلی حفاظتی و بهداشت کار و مراکز تحقیقات و انجمن های کارفرمایی و سندیکاهای کشورهای مختلف
بیشتر بخوانید
نکات ایمنی هنگام کار با برق فشار ضعیف و برق فشار قوی

وظایف سازمان بین المللی کار

به طور کلی، این سازمان بین المللی نقش عدیده ای در زمینه حفاظت از سلامت حرفه ای و شغلی کارگران سراسر جهان ایفا می کند. خدمات این سازمان بسیار گسترده است و روز به روز در حال افزایش است. این سازمان تعهدی کامل نسبت به بهبود خدمات مربوط به حمایت از نیروی کار در کشورهای مختلف جهان دارد. چنین خدماتی بسیار با ارزش اند وهمیشه در جهت سلامت عمومی جهانی به طرق مختلف دنبال شده اند. این سازمان مجرای اصلی و نبض تپنده جهانی برای پیشبرد بهداشت حرفه ای جامعه شغلی می باشد. نظر به اهمیت انکارناپذیر این سازمان، در بخش های بعدی به ابعاد دیگری از این سازمان خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر: وظایف مهندسی بهداشت حرفه ای کدام است؟

عضویت در سازمان بین المللی کار

همانگونه که در بالا قید گردید سازمان بین المللی در حقیقت یگی از قدیمی ترین موسسات بین المللی است که گرچه پس از جنگ جهانی اول ایجاد شد، بعد از جنگ جهانسوز و خانه خراب کن جهانی دوم نیز همچنان پابرجا باقی ماند. این سازمان تنها تشکیلات بین المللی است که در کار و فعالیت آن نه تنها نمایندگان دولت ها، بلکه نمایندگان کارگران و کارفرمایان نیز از سراسر دنیا شرکت می کنند، و این سه جانبه بودن باعث می شود که فعالیت هایش به واقعیت های روزمره دنیای امروز نزدیک شود. هر کشوری که عضو سازمان ملل متحد باشد، می تواند با قبول اساسنامه سازمان بین المللی کار به به عضویت آن سازمان درآید. برای کشورهایی که عضو سازمان ملل نیستند، عضویت در سازمان بین المللی کار منوط به تصویب کنفرانس بین المللی کار، با اکثریت دوسوم آرای نمایندگان دولت هاست.

تعداد اعضای سازمان بین المللی کار

تعداد اعضای سازمان بین المللی کار 187 عدد میباشد و هیئت مدیره شامل 56 نماینده است که شامل 28 عضو از نمایندگان دولت‌ها، 14 عضو از نمایندگان کارگران کشورها و 14 عضو دیگر از میان نمایندگان کارفرمایان کشورها تعیین می‌شوند.کشور ما ایران، از بدو تاسیس سازمان بین المللی کار، یعنی از سال ۱۹۱۹میلادی، عضو سازمان مزبور شد و تاکنون مقاوله نامه های زیادی را که همه آن ها ارتباط با موازین اساسی حقوق بشر دارد، مورد تصویب قرارداده و الحاق خود را به آن ها اعلام داشته است. در سال ۱۹۴۵ برای نخستین بار هیئت نمایندگی کاملی از جانب ایران در کنفرانس بین المللی کار شرکت کرد و با تاسیس وزارت کار، روابط بین سازمان بین المللی کار و ایران به نحو گسترده‌تر و فعالتری ادامه یافت.

بیشتر بخوانید
آمار هولناک وزارت آموزش و پرورش از وضعیت ایمنی مدارس

ساختار و نحوه کار سازمان بین المللی کار

سازمان بین المللی کار  سه رکن اصلی است:

  1. کنفرانس بین المللی کار
  2. هیئت مدیره
  3. دفتر بین المللی کار

که فعالیت های این سازمان از طریق سه رکن انجام می پذیرد.

کنفرانس بین المللی کار که هر سال تشکیل جلسه می دهد، یکی از مجالس جهانی است که در آن مسائل اجتماعی و مشکلات  مربوط به بحث گذاشته می شود و استانداردهای بین المللی کار و اهداف کلی سازمان بین المللی کار در این اجلاس تعیین می گردد. هر دو سال یکبار، کنفرانس اقدام به تصویب برنامه کار سازمان بین المللی کار و تعیین بودجه پرداختی کشورهای عضو می نماید.

هر کشور عضو می تواند با چهار نماینده در کنفرانس شرکت نماید. دو نماینده دولت یک نماینده کارفرما و یک نماینده کارگر. هر نماینده حداکثر می تواند دو مشاور فنی نیز همراه داشته باشد که البته مشاورین حق رای نخواهند داشت. در فاصله هر اجلاس، هدایت امور سازمان بین المللی کار بعهده هیئت مدیره می باشد.

مطالعه بیشتر: در مورد سرطان شغلی چه میدانید؟

هیئت مدیره از ۲۸ نماینده دولت، ۱۴ نماینده کارگری و ۱۴ نماینده کارفرمائی ترکیب می سابد و معمولاٌ هر سال سه دوره اجلاسیه تشکیل می شود. دفتر بین المللی کار که مقر آن در ژنو است، دبیرخانه سازمان محسوب می شود. این دفتر همچنین فعالیت های لازم برای همکاری فنی را هماهنگ می کند و مرکزیت تحقیقات و انتشارات را بعهده دارد.

بیش از سه هزار کارمند دفتر بین المللی کار، دارای صدها ملیت مختلف، در ژنو و در مناطق مختلف دنیار کار می کنند. عضویت در سازمان بین المللی کار شرایط خاص خود را دارد که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت. ایران نیز عضو سازمان بین المللی کار می باشد و برای سال ها رشته بهداشت و ایمنی محیط زیست به عنوان یک رشته دانشگاهی در دانشگاه ها و دانشکده های ایران بسیار محبوب بوده است.

سال هاست که ایمنی محیط زیست یکی از دغدغه های مهم شرکت ها و صنایع شده است. با این حال، آمار حوادث کار در ایران و جهان نشان می دهد که در جهت سلامت شغلی نیروی کار، ایمنی محیط کار هنوز نیاز به اقدامات سختیگرانه تری از جانب دولت ها و بازرسان HSE کارخانجات و صنایع آنان، دارد.

آدرس سایت سازمان بین المللی کار: https://www.ilo.org

برگرفته از کتاب: ایمنی، بهداشت و حفاظت در محیط کارگاه

تالیف و تدوین: عبیدالله جرجانی

امتیاز ما

17 دیدگاه در “سازمان بین المللی کار International Labor Organization

  1. حامد گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  2. یعقوب کاکاوند گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  3. روح الله عبدالهی گفت:

    این مطلب حرف نداشت

  4. سیدمحمد حمیدی گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  5. نادر توفیق گفت:

    چرا اینقد کم؟

  6. حبیب جعفری گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  7. سیدعلی براتی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  8. محمدحسین موحد گفت:

    سایتتون محشرههههه

  9. مسلم بیاتی گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  10. موسی احمدی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  11. میلاد قنبری گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  12. میلاد راستاد گفت:

    مرسی

  13. علیرضا رضوی گفت:

    بی نظیر هستید

  14. قاسم میرزایی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  15. بهروز میرزایی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  16. مهران هاشمی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  17. فاطمه گفت:

    ضمن تشکر، مطالب بسیار مفیدی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *