اتاق خبر ایمن صنعت ایران

رنگ لباس کار چه معنی و مفهومی دارد

انتخاب بهترین رنگ برای لباس کار و لباس فرم اداری

رنگ های لباس کار معانی مختلفی میدهد و هر کدام جهت شغل خاصی طراحی شده است.تحقیقات روان شناسی نشان می دهد که حتی اگر شما در کمد لباستان انواع رنگ های مختلف لباس را داشته باشید ، همیشه یک رنگ لباس است که شما با پوشیدن آن احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری دارید. این همان رنگی هست که شخصیت شما را انعکاس می دهد. این مقاله به شما نشان خواهد داد که چگونه رنگ مورد علاقه تان ، شخصیت شما را در دید اطرافیان نشان خواهد داد. در این مقاله به صورت کلی وارد عمل می‌شویم و رنگ ها را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

انتخاب بهترین رنگ برای لباس کار

۱-  لباس کار مشکی

رنگ مشکی غالباً توسط دیگران به عنوان شاخصه ای از قدرت ،پرستیژ ، جدیت و ذکاوت و هوش تلقی می شود. افرادی که به این رنگ علاقه دارند افرادی هدفمند، بلند پرواز ، و حساسی هستند. رنگ مشکی به آن ها کمک میکند تا توجه را از ظاهر خود به شخصیتشان تغییر دهند زیرا خصوصیات درونی برای آن ها مهم تر هست. شاید بتوان انتخاب اصلی بسیاری از سازمان ها و شرکت‌ها برای لباس فرم اداری، رنگ مشکی بهترین رنگ برای لباس کار باشد.

۲- لباس کار قهوه‌ای

قهوه ای رنگ زمین و همچنین رنگی قابل محکم، اعتماد ، و ثابت است. افرادی که به این رنگ علاقه دارند اندکی محافظه کار و به دنبال ثبات، صلح و قدرت هستند. احترام به بزرگتر برای آنها بسیارحائز اهمیت است. دختری با پیراهن قهوه ای و یا مردی با ژاکت قهوه ای تصور یک فرد باهوش، قابل اعتماد ، و منطقی را به شما می دهد. در مورد انتخاب رنگ قهوه‌ای به عنوان رنگ اصلی و یا رنگ زمینه در لباس کار بایستی به این نکته توجه کنید که اگر در کسب و کاری هستید که نیاز دارید در نگاه اول اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید و تاثیرگذاری لازم را داشته باشید، انتخاب رنگ قهوهای، می‌تواند انتخاب بهترین رنگ برای لباس کار برای شما باشد.

۳- لباس کار آبی

تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد که رنگ آبی دارای تاثیرات آرامش بخش هست. معمولاً رنگ آبی با هوش ، اعتماد ، آرامش ،کارایی مرتبط استتحقیقات علمی و دانشگاهی نشان می دهد که رنگ آبی دارای تاثیرات آرامش بخش هست. معمولاً رنگ آبی با هوش، اعتماد ، کارایی و آرامش مرتبط است. فکر می‌کنید چرا در محبوترین و مهمترین وب‌سایت‌های شبکه اجتماعی مانند فیسبوک و تلگرام، رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی انتخاب شده است. دقیقاً دلیلش همین ایجاد احساس راحتی والقای  آرامش به مخاطب است.

تناژ های مختلف رنگ آبی غالباً توسط افراد دلسوز، مهربان ، مودب و حتی خجالتی انتخاب می شود. شعف  وآرامش از ویژگی های بارز کسانی است که به این رنگ علاقمندند. انتخاب رنگ آبی به عنوان لباس کار بیمارستانی برای پزشکان و به طور کلی در مکان‌هایی که نیاز به القای احساس آرامش به طرف مقابل دارید، خوب خواهد بود. معمولاً هم اسکراپ‌های پزشکی از تناژ رنگ آبی انتخاب می‌گردند. به عنوان صحبت آخر در این بخش به شما توصیه می‌کنیم که اگر در حرفه های درمانی حضور دارید و در مرحله انتخاب رنگ برای لباس کارتان هستید، تناژ رنگ آبی را بهترین رنگ برای لباس کار مد نظرتان قرار دهید.

بیشتر بخوانید
نحوه شستشوی لباس کار

۴- لباس کار سبز

رنگ سبز معمولاً باعث ایجاد احساس آرامش درون شما می شود. رنگ سبز به علت اینکه رنگی از دل طبیعت است منجر به ایجاد احساس رضایت درونی وآرامش می شود.افرادی که به این رنگ علاقه مند دارند ، از نظر اجتماعی افرادی فعال و از نظر اقتصادی عموماً دارای ثبات بیشتری هستند. از نظر شخصیتی این افراد  بسیار خوش قلب و مهربان هستند. انتخاب رنگ سبز به عنوان رنگ سازمانی و همچنین رنگ مورد استفاده در موسسات غیر انتفاعی ودر البسه فرم، و عام‌المنفعه انتخاب مناسب و جای است. همچنین انتخاب رنگ سبز برای سازمان‌های حمایتی در حوزه  های محیط زیست بهترین رنگ برای لباس کارخواهد بود.

بهترین رنگ برای لباس کار

۵- لباس کار بنفش

در زمان های گذشته ، رنگ بنفش غالباً نمایانگر طبقه اشرافی ، مرفه ، ثروتمند بود. کلئوپاترا به اینکه علاقه زیادی به رنگ بنفش داشت ، بسیار معروف بود. در آن زمان فقط قشر مرفه و ثروتمند جامعه قادر به پوشیدن لباس هایی با رنگ بنفش بودند.

امروزه پوشیدن رنگ بنفش نشانگر عشق به هنر و خلاقیت هست. افرادی که از این رنگ در پوشش خود استفاده میکنند  حساس ،  افرادی احساسی ، رویاپرداز. پرشور هستند. این افراد معمولاً غیرقابل پیش بینی اند و ارتباط با آن ها در مقداری مشکل است.

استفاده از رنگ بنفش در کار و کسب هایی که خدمات لوکس ارائه میدهند، طیف خاصی از مشتریانی دارند که از لحاظ موقعیت اقتصادی و اجتماعی نسبت به عرف جامعه بالاتر هستند، انتخاب رنگی ایده‌آل برای استفاده دز بهترین رنگ برای لباس کار هست.

پیشنهاد مطالعه: تولیدی لباس کار ایمن صنعت ایران را بهتر بشناسید.

۶- لباس کار قرمز

از رنگ قرمز با عنوان رنگ قدرت و شور یاد می شود. اگر می خواهید کسی را تحت تاثیر خود قرار دهید از این رنگ استفاده کنید. افرادی که به این رنگ علاقه دارند ، افرادی با انرژی ،پر جنب و جوش و فعال هستند.

۷- لباس کار زرد

رنگ زرد توجه و تمرکز را افزایش می دهد به همین علت است که در تابلو های سایت ها ،  تبلیغاتی ، علائم جاده ها و خطوط خیابان از آن استفاده می شود.رنگ زرد رنگ خوشحالی و خورشید ، شادی هست. تحقیقات نشان داده هست که رنگ زرد تولید سراتونین را در مغز بسیار افزایش می دهد. متابولیسم را سرعت می بخشد و انرژی و حال و هوای محیط را نیز بالا می برد. بعلاوه این رنگ توجه و تمرکز را افزایش می دهد به همین علت است که در تابلو های سایت ها ،  تبلیغاتی ، علائم جاده ها و خطوط خیابان از آن استفاده می شود.

کسانی که به رنگ زرد علاقه دارند اغلب افرادی خلاق، فعال ، رویا پرداز ، علاقه مند به اکتشاف و ماجراجو هستند.

۸- لباس کار سفید

سفید نماد پاکی ،  آزادی ، بی گناهی و سادگی است. به همین علت است که افراد به هنگام شروع مقطعی جدید در کاری و زندگی جدید از این رنگ استفاده خواهند کرد.کسانی که به این رنگ علاقه مندند افرادی عاشق آزادی و قابل اعتماد هستند و با خوشبینی به زندگی نگاه می کنند. این افراد معمولاً  کمال گرا  و منظم هستند و به آغاز کار های جدید علاقه مندند.

بیشتر بخوانید
خصوصیات و ویژگی های انواع لباس نظامی

به طور کلی سفید از جمله رنگ هایی هست که افراد مختلف با شخصیت های مختلف از آن استفاده می کنند. رنگی خنثی هست و به ندرت دیگران را دفع خواهد کرد.

۹- لباس کار صورتی

رنگ صورتی روشن نمایانگر آرامش وگرما و تاحدی زنانگی است. این رنگ تا حد خیلی زیادی می تواند آرامش بخش باشد و به همین علت هست که در بعضی از زندان ها از سایه روشن های این رنگ استفاده می شود تا سطح پرخاشگری زندانیان را پایین بیاورد.

به گفته روانشناسان افرادی که عاشق رنگ صورتی هستند افرادی خوش بین و رومانتیک ، و درستکار هستند. آن ها مهربانی را قدردانی می کنند و راحتی را بر هر چیز دیگری ارجحیت می دهند. انتخاب رنگ صورتی به عنوان رنگ اصلی در لباس فرم و لباس کار کسب و کارهایی که بیشتر با بانوان سرکار دارند، انتخاب بسیار جذابی است.

۱۰- لباس کار نارنجی

رنگ نارنجی از طیف رنگ های شاد و گرم هست که می تواند یک فضای جذاب و جالب را ایجاد کند. کسانی که به این رنگ علاقه دارند افرادی پر انرژی ،خوش بین و شاد هستند. آن ها از تغییرات با روی باز استقبال خواهند کرد.  اگر در فضاهای استارتاپی حضو دارید و به فکر این هستید که برای تیم خود لباس کار طراحی و تهیه کنید، انتخاب رنگ نارنجی یکی از گزینه های خوب و جدی به شمار می‌رود. البته اگر رنگ نارنجی را به عنوان رنگ اصلی لباس کار نمیپسندید، میتوانید به عنوان رنگ زمینه برای استفاده به از آن روی آن حساب کنید.

۱۱- لباس کار خاکستری

خاکستری رنگی است که نه روشن و نه تیره است وبه عنوان رنگ تعادلی شناخته می شود. خاکستری و سایه های مختلف این رنگ نمادی از بلوغ و آرامش هست. این رنگ در میان مرد های میانسال و خانم های سالخورده بسیار معمول هست اگر شخصی اکثراً از رنگ خاکستری در پوشش خود استفاده می کند به این معناست که تمایل زیادی به جلب توجه و دیده شدن ندارد و تلاش می کند بی طرف باشد. انتخاب رنگ خاکستری برای لباس فرم، بهترین رنگ برای لباس کار هست.

پیشنهاد میشود مطلب ما در خصوص استاندارد های لباس کار را نیز مطالعه فرمایید.

تقسیم بندی رنگ لباس کار بر اساس سمت شغلی

رنگ لباس مدیران و معاونین

شلوار به رنگ طوسی، پیراهن به رنگ طوسی روشن

سرپرست و رئیس و كاركنان ایمنی

لباس دو تكه (كاپشن و شلوار) با رنگ زمینه آبی و یقه سرآستین و زیپ كاپشن به رنگ زرد

رنگ لباس کار مهندسی

لباس دو تكه كاپشن و شلوار با رنگ زمینه سبز تیره و همچنین كاپشن و شلوار به رنگ زمینه آبی و یقه سرآستین و زیپ كاپشن سفید

رنگ لباس کارکنان تعمیرات

لباس بیلرسوت به رنگ سبز تیره

کاربر رنگ در صنعت

رنگ ها دارای معانی مختلفی هستند و هر کدام اثرات مختلفی دارند. در این مطلب در مورد روانشناسی رنگ ها در صنعت صحبت میکنیم و معانی رنگ های مختلف را برای شما بیان میکنیم. طبق استاندارد ANSI هر رنگ دارای کاربرد ویژه ای بوده و در موارد خاصی بکار می رود.

معنی رنگ قرمز در صنعت

رنگ قرمز (مخصوص امتناع) برای وسایل اطفاء حریق، جعبه های فایرباکس، پتوهای آتش خاموش کن، سطل های شن، ظروف مایعات قابل اشتعال، علامت توقف مثل کلیدها و سوئیچ های اضطراری در ماشین آلات و موانع توقف به کار می رود.

بیشتر بخوانید
رنگ لباس کار آتش نشانی

پیشنهاد ویژه : علت انتخاب رنگ لباس آتش نشانی

معنی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی(مخصوص اطلاع رسانی) برای اطلاع رسانی امکان وجود خطر و یا خودداری از انجام کاری به‌خصوص بکار می رود. مثلا برای نشان دادن قسمت های متحرک ماشین که می تواند ایجاد له شدگی، بریدگی و … بکند و نیز اگر حفاظ ماشین برداشته شود با این رنگ نشان می دهد.

معنی رنگ زرد در صنعت

رنگ زرد (مخصوص هشدار) یکرنگ هشداردهنده است با قابلیت زیادی برای احتیاط و خطرات فیزیکی مانند لغزیدن، افتادن، سرخوردن و گیرکردن مابین دو چیز استفاده می‌شود. نوارهای سیاه بعضی ‌اوقات به رنگ زرد اضافه می‌شود تا هشدارهای ویژه‌ای را اعلام کند. رنگ زرد همچنین برای خطوط ترافیک و راهروها استفاده می‌شوند علاوه بر آن برای مشخص نمودن محل کار به کار می‌رود. برای نشان دادن وضعیت ایمنی، وسایل کمک‌های اولیه، دوش و چشم‌شوی‌های ایمنی، برانکارها، ماسک‌های ضد گاز، راه‌های خروج اضطراری، اجازه عبور وسایل نقلیه، راه‌های نجات و تأسیسات حفاظتی به کار می‌رود.

روانشناسی رنگ سبز در صنعت

رنگ سبز (مخصوص شرایط اضطرار و ایمنی)، برای نشان دادن وضعیت ایمنی، وسایل کمک‌های اولیه، دوش و چشم‌شوی‌های ایمنی، برانکارها، ماسک‌های ضد گاز، راه‌های خروج اضطراری، اجازه عبور وسایل نقلیه، راه‌های نجات و تأسیسات حفاظتی به کار می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: معنی رنگ ها در لباس نظامی

روان شناسی رنگ آبی در ایمنی

رنگ آبی (مخصوص دستور) برای احتیاط یا وسایل تحت تعمیر استفاده می‌شود ضمن اینکه برای نشان دادن ایمنی با اعمال یک ‌طرفه، جلوگیری از شروع به کار نیز از این رنگ بهره گرفته می‌شود.

معنی رنگ ارغوانی در صنعت

رنگ ارغوانی به خطرات تشعشع اختصاص دارد. همچنین رنگ ارغوانی به همراه رنگ زرد روشن برای برچسب علائم و مارک‌ها استفاده می‌شود و از رنگ ارغوان با پره‌های شکسته در یک زمینه برای نشان دادن اتاق‌های رادیواکتیو استفاده می‌شود.
در تعیین حدود کف کارگاه‌ ها به‌وسیله خط‌کشی از رنگ‌های سیاه و سفید، زرد و سیاه، خطوط سبز در کنار خطوط سباه و سفید، خطوط مورب زرد، رنگ سبز و سفید استفاده می شود.

روانشناسی رنگ سیاه و سفید در صنعت

رنگ سیاه ‌و سفید برای نشان دادن نظم و نظافت کارگاهی استفاده می‌شود. برای نشان دادن هرگونه انسداد و یا وجود موانع بر سر راه مثل ستون‌ها و سایر اشیاء ثابت معمولاً از خطوط مورب زرد و سیاه که کاملاً از یکدیگر متمایز باشند استفاده می‌شوند. ضمن اینکه برای نشان دادن محدودیت‌های موجود مثل قرارگیری پالت‌ها و محصور کردن حوزه‌هایی که از آن‌ها نباید چیزی بیرون گذاشته شود نیز از این رنگ استفاده می‌شود.

خطوط سبز در کنار خطوط سیاه ‌و سفید برای نشان دادن مسیرهایی که به درب یا پله‌های اضطراری منتهی می‌شوند استفاده می‌شوند. خطوط مورب زرد برای نشان دادن سقوط اشیاء و گیر افتادن در بین ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ سبز و سفید برای نشان دادن محل عبور و رسیدن به درب اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مورد محصولات خطرناک مقررات رنگ خاصی وجود دارد. رنگ‌های ترکیبی در کانتینرهای حمل مواد خطرناک بر طبق کمیسیون تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود. حروف سیاه روی سفید برای مخازن اسید می‌باشد. حروف سیاه روی قرمز برای مایعات قابل اشتعال یا مواد آتش‌زا استفاده می‌شود. حروف قرمز روی سفید برای سموم، مواد منفجره،‌ گازهای سمی و گاز اشک‌آور به کار می‌رود. حروف سیاه روی زرد برای جامدات قابل اشتعال و مواد اکسیدکننده هستند. حروف سیاه روی سبز برای گازهای تحت‌فشار به کار می‌رود.

 

امتیاز ما

16 دیدگاه در “رنگ لباس کار چه معنی و مفهومی دارد

  1. میر مهدی کاظمیان گفت:

    نکات جالبی رو درمورد رنگ لباس کار گفته بودین که میتونه خیلی کمک کنه.

  2. میلاد فرد گفت:

    خیلی خوشحالم که هستین

  3. بهمن ابراهیمی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  4. غلامحسین شریف گفت:

    دستخوش

  5. مهرداد امین گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  6. سجاد عابدی گفت:

    چه مطلب خوبی

  7. عبدالله شاکری گفت:

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

  8. مجتبی صالحی گفت:

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

  9. عبدالرضا اخوان گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  10. یعقوب حسین زاده گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  11. مسلم علیزاده گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  12. رامین ایرانی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  13. محمدرضا معصومی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  14. داوود صمدی گفت:

    حرف نداری

  15. عزیز فرجی گفت:

    محتوا خوبی بود

  16. امیرحسین ایمانی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *