اتاق خبر ایمن صنعت ایران

رنگ لباس کار آتش نشانی

رنگ لباس کار آتش نشانی

در این مقاله ما به انواع رنگ لباس کار آتش نشانی خواهیم پرداخت، با این مقاله همگام باشید تا اطلاعات کاملی و خوبی در این باره به کسب کنید.

رنگ لباس آتش نشانی

مهم ترین و اولین اصل درباره لباس کار‌های آتش نشانی، نقش ایمنی در آنهاست. مواردی که ایمنی را در لباس آتش نشانی تضمین می‌کنند شامل: تعداد لایه‌های حفاظتی ،جنس پارچه و رنگ آن هست. شاید برای شما سؤال پیش آید که چگونه امکانش هست که رنگ پارچه لباس به ایمنی لباس کار آتش نشان‌ها کمکی کند.

چگونه رنگ و علائم لباس آتش نشانی به ایمنی بیشتر آنها کمک خواهد کرد؟

سازمان بین‌المللی آتش نشانی (CTIF) که شامل سازمانی متشکل از متخصصان از چندین ملیت هست، طی مدتی مشخص یا هر ساله ، استاندارد‌های جهانی و قوانین برای نوع لباس کار و رنگ لباس کار آتش نشانی و ابزار آتش نشان‌ها وضع می‌کند. این سازمان بین المللی همواره بر اساس  فناوری روز وتحقیق ، تلاش می‌کند که با معرفی استاندار‌های جدید و وضع قوانین ، جان آتش نشانان را حفظ کرده و آتش نشانان بتوانند با تجهیزات ایمنی مطمئن‌تر، بهترین عملکرد را داشته باشند.

از جمله مواردی که در استاندارد‌های ملی و جهانی آتش نشانی وجود دارد، رنگ لباس کار آتش‌نشان ها و علائم روی آنهاست. همواره اهمیت رنگ در زندگی بشر و انسان ها، بسیار بالا برخودار بوده هست و چون امکان ارتباط بر‌قرار کردن با رنگ‌ها و علائم بسیار زیاد هست بنابراین، سازمان آتش نشانی هم بر اساس نشانه‌هاو علم رنگ‌ها  تلاش می‌کند که جان قربانیان حریق و آتش و آتش‌نشان ها را نجات دهد.

بیشتر بخوانید
انواع لباس کار 

چگونه رنگ و علائم لباس آتش نشانی به ایمنی بیشتر آنها کمک خواهد کرد

رنگ لباس آتش نشانی ایران

رنگ لباس کار آتش نشانی ایران و در کل دنیا به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر سازمان آتش نشانی چه در شهر‌های کوچک و چه در شهر‌های بزرگ، دارای سلسه مراتب و کارمند‌های گوناگونی هست. قسمت اداری ، قسمت ریاست و کارمندان، بخش آتش نشانان همیشه آماده به خدمت، آتش نشانان داوطلب و سرباز‌ های آتش‌نشان هستند. همچنین در هر کدام از این قسمت‌ها هم که اسمشان را بردیم، سلسه مراتبی وجود خواهد داشت که از طریق علائم و نشان‌ها و رنگ یونیفورم، درجه فرد و موقعیت فرد را در سازمان آتش نشانی مشخص خواهد کرد.

علت رنگ قرمز لباس آتش نشانی

رنگ های استفاده شده در لباس کار پرسنل آتش نشانی بایستی حتما قابلیت روئت بالا را داشته باشد. به خاطر همین موضوع است که لباس آنها با تم قرمز و مشکی با پوشش شبرنگ دوخته می شود علت انتخاب این رنگ هم این است که پرسنل زحمتکش این رسته عموما در اماکن تاریک و کم نور فعالیت دارند ، شبرنگ استفاده شد در این لباس کار قابلیت تحمل حرارت به میزان بالا را دارست که این موضوع باعث خواهد شد به مرور زمان بازتاب نور این شبرنگ ها کاهش نیابد.

بیشتر بخوانید
جنس پارچه لباس کار

رنگ لباس در قسمت های اداری سازمان آتش نشانی

هر اداره و سازمانی مانند سازمان آتش نشانی که نیاز به انضباط و نظم دارد، باید لباس کار دارای استاندارد‌های جهانی و مشخص باشد. ابتدا به رنگ لباس کار ها در سلسله مراتب می‌پردازیم و بعد درباره کاربرد رنگ‌ها در لباس کار آتش نشانی صحبت خواهیم کرد.

معمولا در قسمت ادارای، کارمندان از لباس های عادی و هم‌رنگ استفاده خواهند کرد که بر اساس قوانین کشور ایران، در سازمان آتش نشانی، رنگ پیراهن کارمندان اداری ، سفید یا آبی روشن و رنگ شلوار هم معمولا سورمه‌ای هست. بعضی از کارمندانی که رتبه بالاتری دارند و محدوده ی اختیاراتی درباره دستور به آتش‌نشان ها را دارند، دارای همین لباس اداری و واکسیل و کلاه حفاظتی ایمنی هستند که معمولا رنگ واکسیل قرمز رنگ می باشد.

چگونه رنگ و علائم لباس آتش نشانی به ایمنی بیشتر آنها کمک خواهد کرد

رنگ لباس کار واحد های عملیاتی آتش نشان‌ها

در قسمت آتش نشانان آماده به خدمت، از لباس کار ‌های مخصوص آتش نشانی و ایمنی استفاده خواهد شد که بسته به محیطی که بایستی در آن عملیات اطفاء یا نجات انجام شود، رنگ و جنس لباس آتش نشانی، تفاوت دارد. برای مثال، لباس کار ‌های آتش نشانان در اکثر کشور‌ها از جمله ایران و شامل کلاه ایمنی به رنگ سرمه ای یا مشکی، اورکت سورمه‌ای یا مشکی و یا ترکیب سبز و طوسی هست، رنگ کفش های ایمنی آتش‌نشان ها هم معمولا مشکی هست. همچنین در قسمت های گوناگون لباس نوار‌های شب‌رنگ دوخته شده که دلیل اصلی استفاده از این نوار‌ها در لباس آتش نشانی این هست که آتش نشانان در محیط‌های تاریک و یا پر از دود هم قابل دیده شدن باشند و قربانیان یا همکاران آتش‌نشان در حریق و دود، بتوانند آنها را یه درستی تشخیص بدهند. جنس این نوار‌های شب‌رنگ به طوری طراحی شده هست که درجه حرارت بسیار بالا را هم تحمل کرده و درخشش بالایی را دارد.

بیشتر بخوانید
استاندارد های لباس کار

آشنایی بیشتر با تولیدی لباس کار ایمن صنعت ایران

در بعضی از سازمان‌های آتش نشانی لباس‌های آتش نشان‌ها، برای انجام عملیات اطفاء حریق به رنگ نارنجی یا قرمز هست و مانند نمونه قبل دارای نوار شبرنگ  هم می ‌باشد. همچنین برای داوطلب های کمک رسانی از رنگ زرد و خاکی هم برای لباس کار آتش نشانی استفاده خواهد شد. البته تمام رنگ هایی که اسمشان را بردیم بسته به قوانین هر سازمان گوناگون هست ولی به طور کلی هم در سطح جهانی این رنگ‌ها شناخته شده و کاربرد دارند.

چگونه رنگ و علائم لباس آتش نشانی به ایمنی بیشتر آنها کمک خواهد کرد

رنگ‌ها و لباس‌ کارهای آتش نشانی خاص

بعضی از عملیات سازمان آتش نشانی شامل شرایط خاصی و محیط خاصی می باشد برای مثال امان دارد لازم باشد که آتش‌نشان ها با استفاده از لباس ورود به آتش به محوطه یا ساختمان وارد شود، این لباس نسوز دارای لایه‌های ایمنی هست و رنگ آن هم معمولا مانند ورقه آلومینیومی می‌باشد و نور را بازتاب خواهد کرد. همچنین در بعضی موارد آتش نشان‌ها بایستی به محیطی وارد شوند که الکتریسته در آب یا مواد اسیدی وجود دارد. در این مواقع معمولا آتش‌نشان ها از لباس کار‌های عایق قرمز رنگ استفاده خواهند کرد.

امتیاز ما

16 دیدگاه در “رنگ لباس کار آتش نشانی

  1. سارا میلانی گفت:

    مطلبتون در مورد رنگ لباس کار آتش نشانی مطالعه کردم و نکات خوبی داشت. از شما سپاسگذارم

  2. مهران فتاحی گفت:

    متن زیبایی در مورد رنگ لباس کار نوشتین.

  3. مهدویان گفت:

    خیلی خوب رنگ های لباس اتش نشانی رو ذکر کردین

  4. فروتن گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  5. احسان رستمی گفت:

    آدرس دفترتون کجاست

  6. حمید فرهادی گفت:

    مطلب خوبی بود

  7. اکبر فتحی گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  8. مرتضی افشار گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  9. جوادی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  10. مجید عباسی گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  11. داوود رضوانی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  12. علی اصغر حجتی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  13. عباس اسکندری گفت:

    محتوا خوبی بود

  14. جمشید بهرامی گفت:

    من زندگیمو مدیون شمام

  15. شریف گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  16. امین روزبه گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *