اتاق خبر ایمن صنعت ایران

استاندارد های لباس کار

مقرارت و استانداردهای جهانی لباس کار

لباس کار نوعی تجهیزات حفاظت فردی است و همه کارکنان باید در محل کار لباس کار بپوشند. لباس فرم کارمندان دارای مشخصات زیر بوده و طبق استاندارد های زیر توسط کارکنان HSE تست می شود.

قوانین، مقرارت و استانداردهای لباس کار

لباس کار پرسنل به عنوان یکی از وسایل فردی و شخصی معرفی می شود و کلیه پرسنل مشغول در انواع مراکز خدماتی و تولیدی بایستی با لباس کار مناسب شغلشان سرکار آماده بشوند. لباس کار کارکنان دارای ویژگی های زیر بوده و مطابق مقررات ذیل در اختیار کارکنان قرار خواهد گرفت.

عمدتا لباس کار افراد پوششی هست جهت یک شکل و یکسان نمودن شاغلین در محیط فعالیت و متمایز شدن قسمت های گوناگون توسط رنگ مدل آن و نیز به یک عنوان پوشش سراسری دست ها و پاها و بدن، را در مقابل انواع شرایط محیط و خطرناک محافظت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین تولیدی لباس کار

عمدتا ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین نوع لباس کار در دو فرم ظاهری کاپشن و شلوار و یا بلوز و شلوار (دوتکه) و از جنس درصدی الیاف طبیعی و مصنوعی (فلامنت ویسکوز) یا الیاف طبیعی (پنبه پنبه یا پلی استر پنبه) و در مواردی کاملا از الیاف شیمیایی و صنعتی تولید خواهد شد. طبیعیست هرچه نخ و الیاف بکار رفته در پارچه های تولیدی طبیعی تر باشد تبادل حرارتی در آن راحت تر شکل می گیرد.

قوانین ، مقرارت و استانداردهای جهانی لباس کار

نکات کلیدی در خصوص استانداردهای لباس کار

۱-برای جوشکاران به علت شرایط خاص شغلی، علاوه بر لباس کار خاص خود، استفاده از پیشبند چرمی بسیار الزامی می باشد.

۲-جهت محافظت سیستم تناسلی افراد در برابر اشعه های مضرر در مشاغل مربوطه، پیشبند سربی که پایین‌تر از کمر فردقرار می گیرد بسیار الزامی می باشد.

۳-استفاده افراد از پیشبند جهت ارتباط با ادوات گردان و انتقال دهنده نیرو هستند، ممنوع می باشد.

۴-نیرو هایی که نوع مشاغل آن ها به طوری است که بایستی در ارتفاعات فعالیت کنند، لازم است حتما از کمربند ایمنی مهار(Harness) استفاده کنند.

بایستی حتما کلیه اتصالات کمربندها هر روزه بررسی و چک شوند و در صورت خرابی تعویض شوند.

بیشتر بخوانید
جنس کلاه ایمنی چیست؟

۵-لباس کار افراد بایستی متناسب با اندازه و نوع فرم بدن پرسنل انتخاب بشود.

۶-پرسنلی که با ماشین آلات و تجهیزات فعالیت دارند بایستی لباس کاری داشته باشند که هیچ قسمت آن پاره و باز نبوده باشد، آویزان کردن ساعت و زنجیر و یا کلید و نظیر آن ممنوع خواهد بود.

۷-پرسنلی که در انواع محیط های آلوده به مواد قابل انفجار و اشتعال و سمی فعالیت می کنند، نبایستی از لباس کار های لبه دار و جیبدار استفاده کنند چون امکان دارد غبار مواد ذکر شده در لبه لباس کار آنها باقی مانده باشد.

​۸-تحویل لباس کار به افراد شاغل هر شش ماه یک دست الزامی هست و تحت وظایف انباردار می باشد

۹-انتخاب نوع جنس پارچه لباس کار با عنایت به نوع حرفه شخص و لازم بودن حفظ ظاهر لباس کار از نظر مقاوم بودن در مقابل انواع چروکیدگی و عدم ایجاد الکتریسته ساکن معمولا با وزن ۳۲۱گرم الی ۴۲۱ گرم بر هر مترمربع و مخلوط الیاف حدود ۷۱% پنبه و ۲۹% (پلی استر) در نظر گرفته خواهد شد.

۱۰-به منظور استحکام بیشتر از پارچه ها از بافت تراکم بالا یا کجراه استفاده شود.

استانداردهای مطرح شده در لباس کار

نکات بسیار مهم جهت استفاده افراد از استانداردهای لباس کار

نکته ۱: پرسنلی که لباس کار آن ها به مواد شیمیایی خطرناک یا نفتی آلوده شود بایستی سریعا لباس کار خود را تعویض یا شسته و آن قسمت از بدن را نیز که در تماس با مواد ذکر شده بوده با شوینده های مناسب شستشو شود. هیچ یک از پرسنل حق استفاده از لباس کار آغشته شده به مواد مواد شیمیایی به آتش یا نفتی ندارند،چراکه اگر به شعله ویا دیگر منابع حرارتی نزدیک شوند و یا فندک ،کبریت و و غیره روشن کنند خطر مرگ برای افراد وجود خواهد داشت.

نکته ۲: در صورت خراب شدن، پارگی و یا آلودگی به مواد شیمیایی یا نفتی خطرناک لباس کار بایستی برای تمیز شدن آن اقدام لازم را انجام و در صورت نیاز به تعویض لباس به سرپرست مربوط رجوع  شود. پیشنهاد میکنیم مطلب سرطان های شغلی را در این زمینه از ایمن صنعت ایران مطالعه فرمایید.

نکته ۳: البسه آغشته به گریس یا روغن بایستی سریعا از بدن خارج شده چون امکان دار ایجاد ناراحتی پوست برای پرسنل ایجاد نماید.

نکات بسیار مهم جهت استفاده افراد از لباس کار

 رنگ و طرح لباس پرسنل یک سازمان در استاندارد های لباس کار

رنگ و طرح لباس کار پرسنل شرکت ها عمدتا بر اساس سمت و نوع و فعالیت در واحدهای گوناگون به منظور کنترل و شناسایی های لازم از نظر ایمنی به شرح زیر می باشد:

بیشتر بخوانید
رنگ لباس کار چه معنی و مفهومی دارد

استاندارد های جهانی لباس کار

استاندارد لباس کار EN 342

لباس هایی که مطابق با استاندارد EN 342:2017 تایید شده اند، تضمین می شوند که شما را به خوبی از سرما محافظت می کنند. لباس مناسب هنگام کار در محیط های سرد ضروری است، زیرا مهم است که گرم بمانید. یک محیط سرد با دمای -5 درجه سانتیگراد یا کمتر مشخص می شود که نه تنها بر اساس دمای هوا، بلکه با در نظر گرفتن رطوبت و باد نیز اندازه گیری می شود. اگر باد شدید باشد، ممکن است به درجه بالاتری از عایق نیاز داشته باشید، حتی اگر دمای واقعی بدون تغییر باقی بماند. مهم است که لباس کار شما خشک بماند، زیرا توانایی محافظت از آن در صورت خیس شدن مختل می شود. به منظور بهبود محافظت در برابر سرما و جلوگیری از خنک شدن موضعی، پوشیدن لباس گرم روی دست ها و پاهای خود و همچنین پوشش سر گرم نیز مهم است.

استاندارد EN ISO 11611

لباس ایمنی دارای گواهینامه EN ISO 11611 باید از فرد در برابر جرقه، تماس کوتاه با آتش محافظت کند و خطر برق گرفتگی ناشی از تماس کوتاه و تصادفی با هادی های الکتریکی را به حداقل برساند. لباس کار باید تمام بدن را بپوشاند تا محافظت کامل حاصل شود. که با استفاده از پیراهن و شلوار مربوطه به دست می آید. هنگام استفاده از دستگاه جوشکاری که جرقه های زیادی تولید می کنند، توصیه می کنیم از محافظ اضافی برای سر، دست ها و جلوی لباس استفاده کنید. برای جلوگیری از سوختن جرقه بر روی لباس کار، پوشاک ایمنی که مطابق با استاندارد EN ISO 11611 تایید شده است، فقط دارای حداقل مقدار جیب و سایر ویژگی‌ها است تا جرقه‌ها گیر نکنند.

استاندارد لباس کار EN 343

اگردر خارج از منزل کار می کنید، پوشیدن لباس مناسب ضروری است. استاندارد EN 343:2019 دارای سه مقدار است که نشان دهنده سطح محافظتی است که کاربر هنگام استفاده از محصول دریافت می کند. مقدار اول نشان دهنده ضد آب بودن محصول است در حالی که مقدار دوم به قابلیت نفوذ هوا اشاره میکنید. مقدار سوم با یک R یا یک X نشان داده می شود. R به این معنی است که محصول در طول بارندگی آزمایش شده است. این آزمون برای استاندارد اختیاری است. X به این معنی است که این لباس تحت این آزمایش قرار نگرفته باشد.

استاندارد لباس کار EN ISO 20471

امروزه در هر صنعتی، کارگران مجبورند لباس کار بپوشند. لباس شب با صنایعی مرتبط است که با ترافیک (تصادفات)، کار در دره ها و وسایل نقلیه دیگر و کار در تاریکی سروکار دارند. در واقع، استفاده از استاندارد EN ISO 20471 در لباس فرم، کارکنان را از خطرات احتمالی محافظت می کند و به کارکنان اجازه می دهد تا روی کار خود تمرکز کنند. کارگران در شب، روز و از همه جهات حتی از عقب دیده می شوند.

بیشتر بخوانید
بهترین زمان برای تعویض لباس کار

استاندارد EN ISO 11612

لباس کار دارای گواهینامه EN ISO 11612 که از فرد در برابر گرما و آتش محافظت می کند. استاندارد EN ISO 11612 لباس هایی را توصیف می کند که در موادی تولید می شوند که برای محافظت از بدن کاربر در برابر گرما و/یا آتش طراحی شده اند. محصولاتی که از سر، دست ها محافظت می کنند مشمول این استاندارد نمی شوند. لباس ایمنی دارای گواهینامه EN ISO 11612 برای کارگران صنعتی، برق و غیره مناسب است.

استاندارد EN ISO 13034

استاندارد EN ISO 13034 حفاظت محدودی را در برابر مقادیر کم و پاشیدن مواد شیمیایی مایع ارائه می دهد. پوشاک ایمنی دارای این گواهی برای استفاده در مناطقی که خطر قرار گرفتن در معرض پاشش های کوچک مواد شیمیایی وجود دارد مناسب است، اما در جاهایی که محافظت کامل بدن مورد نیاز باشد، مناسب نیست. اگر لباس ایمنی در معرض مواد شیمیایی قرار گرفت، به سرعت آن را بردارید.

امکان خرید انواع لباس کار با مقرارت و استانداردهای جهانی لباس کار ذکر شده در سایت ایمن صنعت ایران برای شما مشتریان گرامی وجود دارد ما را همراهی کنید.

پیشنهاد مشاهده: کلاه حفاظتی دارای چه مشخصاتی است؟

نکات اساسی در خصوص استاندارد های تاثیر گذار لباس کار

  1. برای جوشکاران به علت شرایط خاص کاری ، از پیشندهای چرمی استفاده شود.
  2. جهت محافظت از دستگاه تناسلی در مقابل اشعه های خطرناک ، از پیش بند های سربی پایین تنه استفاده شود .
  3. پرسنلی که در ارتباط با تجهیزات گردان مرتبط هستند نبایستی از پیشبند استفاده کنند.
  4. پرسنلی که در ارتفاع کار می کنند حتما بایستی از کمربندهای هارنس استفاده کنند. و کلیه اتصالات حتما مجددا چک شود.
  5. در اندازه گیری های لباس کار نهایت دقت انجام شود که طبق سایز بدن پرسنل استفاده شود.
  6. پرسنلی که در محیط آلوده و سمی فعالند نباستی از لباس کار چین دار یا جیب دار استفاده کنند.
  7. در صورتی که در شرایط آب و هوای گرم فعال هستید بایستی از لباس کار 70 30 ، که متشکل از 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر هست استفاده شود.
  8. برای افزایش استحکام لباس از پارچه با بافت کجراه استفاده شود.
  9. برای افزایش میزان ایمنی پرسنل استاندار های لباس کار به شدت مورد توجه قرار دهید.
امتیاز ما

16 دیدگاه در “استاندارد های لباس کار

  1. میلاد رکنی گفت:

    مطلب خیلی مفیدی درباره استاندار های لباس کار نوشتین. و تقریبا اکثر قوانین و مقررات در این رابطه را ذکر کردین.
    ممنون

    1. کاظمی گفت:

      بله
      خیلی کامل و خوب در مورد استاندارد لباس کار توضیح داده شده است.

  2. رضا قدریان گفت:

    مطلب کاملی در مورد استاندارد های لباس کار و ایمنی نوشتین.

    1. ریحانه بارانی گفت:

      واقعا مطلبشون کامل بود.
      دستتون درد نکنه

  3. محسن طاعی گفت:

    مطلب خیلی عالی و درجه یک

  4. صادق یوسفی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین

  5. مسعود امیدی گفت:

    aaaaliii bood

  6. ایمان آشوری گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  7. محمدتقی هاشمیان گفت:

    با اجازتون بازنشر شد

  8. عبدالرضا زارع گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  9. غلامعلی جمالی گفت:

    دست مریضاد استاد

  10. مرتضی نظری گفت:

    مرسی

  11. غلامرضا جمالی گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  12. علی رضا باستانی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  13. علی اکبر مجد گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  14. مهرداد کلانتری گفت:

    دستخوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *