ایمنی کار, مقالات ایمنی حفاظت از بدن

فناوری نانو در لباس کار

فناوری نانو در لباس کار

با پیشرفت علم نانو لباس ها نیز وارد بازار شدند و چشم کاربران مختلف را به خود جلب کردند. در این مطلب به ویژگی های لباس نانو و همچنین معرفی مرکز خرید لباس نانو میپردازیم.

معرفی فناوری نانو در لباس کار

واژه لباس کار معمولا برایمان به معنای حفاظت از بدن در مقابل عناصر محیطی و چیزی برای پوشش بدن می‏باشد. همانطور که می‌دانیم آینده فناوری نانو در لباس کار با آنچه که از دیرباز تاکنون به عنوان لباس کاربرد داشته، دارای تفاوت هایی است. فناوری نانو در لباس کار ، مسیری جدیدی را برای این تغییرات مشخص میکنند.

شاید شما هم هنگام خرید لباس کار یا پارچه جدید، واژه نانو را شنیده باشید. فناوری نانو، پدیده‌ای عظیم می‌باشد که در تمامی گرایشات علمی راه پیدا کرده تا جایی که در یک دهه ی آینده برتری فراینده‌ها، وابسته به این تحول بزرگ ومهم خواهد بود.

صنعت نانو تاثیر خیره کننده خود را بر صنعت نساجی هم گذاشته است! نانو ساختار ها منسوجاتی هستند که با ذرات کوچک طراحی و تولید شده اند که دارای خواص خارق العاده هستند و راه حلی خاص برای تبدیل منسوجات قدیمی به منسوجات و پارچه ها با نام تجاری جدید به شمار میروند. هم اکنون شرکت های زیادی در حال تولید پارچه های هوشمندی که خصوصیات خود را با توجه به شرایط محیطی مختلف تغییر داده و حتی مراقب علایم حیاتی بدن ما باشند، هستند. در این راستا، عرصه رقابت بر سر تولید این گونه پارچه های هوشمند تنگ‌تر شده است. هم اکنون در صنعت جهانی پارچه هایی بر مبنای فناوری نانو تولید میشوند که نسبت به آب و چروک بسیار زیاد مقاوم هستند.

بیشتر بخوانید
راه های بستن بند پوتین نظامی

فناوری نانو در لباس کار چطور می تواند پارچه را بهبود بخشد

فناوری نانو در لباس کار چطور می تواند پارچه را بهبود بخشد؟

نانو ساختار ها می‏توانند بعث انقلابی در تولید منسوجات باشند. کاربرد فناوری نانو در تولید نساجی باعث تولید پارچه هایی با مقاومت شیمیایی بالا، خواص ضد باکتریایی،ضد آب و موارد دیگر می‏باشد که با استفاده از روش های دیگر ممکن نیست. الیاف یا ذرات نانو می تواند منجر به بهبود خواص پارچه بدون افزایش قابل توجه ضخامت و وزن آن باشد.

ویژگی های لباس نانو

  • ضد آب بودن لباس نانو
  • ضد آلرژی
  • وزن سبک
  • ضد چروک بودن
  • بو نگرفتن لباس نانو

اینها فقط برخی از ویژگی های لباس نانو بودند که شما را ترغیب به استفاده و خرید لباس کار نانو می کند.

برای مثال با استفاده از نانو ذرات، میتوان پارچه معمولی ای که برای لباس کار استفاده می شود را به پارچه ای سبک وزن و ضد آب تبدیل کرد. علاوه بر سبک وزن بودن پارچه، این پارچه ها به حفظ سلامت بدن افراد نیز کمک می‏کنند. آنها ضد باکتری بوده و احتمال ابتلا به بیماری ها را بسیار کاهش میدهند. در تحقیقات انجام شده، گزارش شده است که این پارچه ها ضد آلرژی بوده و به بهبود گردش خون کمک خواهد کرد. ضد آلرژی بودن این نوع پارچه ها باعث میشود تمام افراد با مشکلات خواص پوستی بتوانند آنرا بپوشند. لایه محافظ به کار رفته در آنها باعث میشود جریان هوا در آن بیشتر گردش کند و همچنین باعث کاهش بوی نامطبوع در آن شود. نانو در پارچه ها کمک میکند که دیگر نگران لک روی لباس کار خود نباشیم! درواقع به صورت لایه ای محافظ عمل کرده  که از رسیدن تمام کثیفی ها به عمق پارچه لباس کار جلوگیری میکند. اهمیت کاربردی این خواص را میتوان در لباس کار مکانیکی ، یونیفرم ها و لباس کار معدن مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید
انواع مواد قابل اشتعال کدامند

با توجه به ویژگی های گفته شده میتوان به این نتیجه رسید که فناوری نانو تاثیر بسیار زیادی بر روی لباس کار ها گذاشته و باعث ارتقا کیفیت و بهبود آنها شده است.

از دیگر موارد استفاده شده، مواد نانو میتوان به متن زیر اشاره کرد:

استفاده از مواد نانو در تولید لباس کار نظامیان باعث سبک‌تر شدن بار و زره سربازان شده که این به عملکرد سربازان کمک بسیاری میکند.

استفاده از مواد نانو در تولید لباس کار غواصی که اغلب با یک لایه پلاسما ساخته میشوند، باعث میشود مولکول های آب به راحتی دفع شوند و به قواص کمک زیادی شود. مزایای پوشیدن لباس کار چیست؟

تاثیر مهم  فناوری نانو در لباس کار در بازار های جهانی نساجی

حدود ۳۱ کشور در حال فعالیت بر روی در پارچه هایی با تکنولوژی نانو هستند. در این سال ها توسعه پارچه نانو در بخش نساجی کشور روسیه نشان دهنده تحقیقات علمی بسیار قوی در زمینه تولید پارچه های نانو میباشد. محققان، ورود تکنولوژی نانو به صنایع نساجی را عامل رشد چندین میلیارد دلاری بازار جهانی پارچه های نساجی تا سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده اند.

بیشتر بخوانید
خطرهای مکانیکی، خطرهای شیمیایی و خطرهای گرمایی و سرمایی که موجب آسیب به پای کارگران می گردد

فناوری نانو در لباس کار چطور می تواند پارچه را بهبود بخشد

نگرانی های مربوط به رشد صنعت نانو فناوری در لباس کار

امروزه یکی از سریع ترین بخش های در حال توسعه در کاربرد فناوری نانو، لباس های کار است. علاوه بر آن نیز، در صنایع مراقبت های بهداشتی از فناوری نانو در قالب دستکش های جراحی هوشمند استفاده میشود. با رشد قابل ملاحظه ی محصولات نساجی نانو تکنولوژی، نگرانی جامعه نیز در حال رشد میباشد. دکتر(تود کوکن)، یک پژوهشگر آمریکایی از پروژه نانو تکنولوژی نوظهور (PEN)، خاطر نشان کرد که با راه‌اندازی و رشد محصولات جدید مبتنی بر فناوری نانو ، چالش های کمیسیون های ایمنی مصرف کننده نیز در حال زیاد شدن است.

لازم به توضیح که در طول شستشوی لباس ها، بین ۶ تا ۲۱ درصد کل وزن پارچه های نانو در اثر سایش، مواد شوینده استفاده شده و… ازبین خواهد رفت. تحقیقات درمورد منسوجات حاوی نانو نقره به ما نشان میدهد که محصولات نساجی بعد از اولین شستشو تا ۳۶ درصد نقره ها را از دست میدهند. یون نقره نانو برای میکرو اورگانیسم ها در خاک و موجودات آبزی خطرناک است. جهت مطالعه بیشتر در مورد قوانین و مقررات تولید لباس کار شما را به صفحه استاندارد های لباس کار ارجاع میدهیم.

توسعه نانو برای استفاده در صنایع تولید لباس کار و منسوجات هنوز در مراحل اولیه هست. برخی از برنامه های کاربردی مانند لباس کار مقاوم در برابر باکتری هنوز از لحاظ اقتصادی نیز عملی نیستند.

امتیاز ما

16 دیدگاه در “فناوری نانو در لباس کار

  1. صمد محسنی گفت:

    لباس های نانو جهت کار فوق العاده عالی عستند.از مطلب خوبی که نوشتین بسیار سپاسگذارم.

  2. امیر خمسه گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  3. مهران علیزاده گفت:

    محتوا خوبی بود

  4. سعید مهدوی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  5. عبدالحسین آخوندی گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  6. علی اصغر امین گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  7. مرتضی طالب زاده گفت:

    حرف نداری

  8. ابوالقاسم طهماسبی گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

  9. حسینعلی داوودی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  10. امیر توکلی گفت:

    دستخوش

  11. عباس موحد گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  12. غلام عبدالهی گفت:

    خیلی خوب بود

  13. علیرضا طباطبایی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  14. خلیل بابایی گفت:

    اینا فوق العادن

  15. بهنام شعبانی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  16. امیرحسین پناهی گفت:

    چه مطلب خوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *