مقالات HSE, مقالات ایمنی حفاظت از بدن

سلامت شغلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

سلامت شغلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

سلامت شغلی چیست و چرا باید در شرکت ها عوامل آن در نظر گرفته شود. انسان زندگی خود را درمحیط هایی مختلف می گذراند و محیط کاری، از مهم ترین محیط هایی است که فرد از بزرگسالی بخش اعظمی از وقت خود را در آنجا سپری می کند، بنابراین شناسایی عوامل موجود در محیط کار و عوامل زیان آور می تواند عملکرد فرد را در شغل او، تحت تاثیر قرار دهد، که از جمله آن ها می توان به عوامل ارگونومیک اشاره کرد. در رابطه با عوامل ارگونومیک می توانیم به طراحی محیط کار اشاره کنیم؛ یعنی باید طراحی محیط کار به گونه ای باشد که متناسب با فرد باشد، و ضخص دچار اختلالات مختلف از جمله ناراحتی های اسکلتی-عظلانی نشود.

سلامت شغلی چیست؟

سلامت شغلی رشته ای از بهداشت عمومی است که به مطالعه بیماری ها و آسیب های افراد شاغل می پردازد و راهکارها و مقرراتی را برای پیشگیری از آنها پیشنهاد می کند. دامنه وسیعی دارد و طیف وسیعی از موضوعات از سم شناسی و اپیدمیولوژی گرفته تا ارگونومی و پیشگیری از خشونت را پوشش می دهد.

اختلالات اسکلتی-عظلانی در ردیف شایع ترین بیماری های شغلی قرار می گیرند. شرایط فیزیکی کار و نوع شیوع زندگی افراد، ابتلا به اختلالات عظلانی را تسریع می کند. بیماری های ریوی، ناراحتی های پوستی، اختلالات اسکلتی-عظلانی و افت شنوایی ناشی از آلودگی صوتی از جمله بیماری های شایعی هستند که افراد شاغل را تهدید می کنند.

سلامت شغلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اغلب افراد در سن کار، حداقل ۸ ساعت از شبانه روز را مستقیماً، و بسیاری از ساعات دیگر شبانه روز را به صورت غیر مستقیم، درگیر کار هستند و کار از نظر زمانی و تاثیر بر روی زندگی، جایگاه ویژه ای در زندگی افراد دارد. بسیاری از بیماری های شغلی، پس از بروز قابل درمان نیستند و این مسئله، اهمیت پیشگیری از بیماری های شغلی را دو چندان می کند. در بسیاری موارد، فرد بیماری شغلی ندارد، ولی به دلیل بیماری یا نقص جسمی، کفایت لازم برای انجام یک شغل خاص ندارد. تعیین این موضوع، هم از نظر ایمنی و هم از نظر تاثیر بر زندگی آینده فرد می تواند مسئله بسیار مهمی باشد.

بیشتر بخوانید
گتر ها و پوتین های ایمنی محافظ پا

بیماری شغلی چیست؟

تعریف بین المللی پذیرفته شده برای اصطلاح بیماری شغلی وجود ندارد، ولی به طور معمول، بیماری شغلی به آن دسته از بیماری ها گفته می شود که یا به علت شغل و یا در جریان شغل بروز کنند، و بیماری هایی هستند که به دلیل خصلت کار و در محیط کار که دارای عوامل زیان آور اثرگذار بر سلامت شاغلین هستند، به وجود می آیند و به تعریف دیگر، در تمام مشاغل عوامل و فاکتورهای زیان آوری وجود دارند که می توانند افرادی را که به آن شغل اشتغال دارند، دچار بیماری کنند. به این بیماری ها، بیماری ناشی از کار یا بیماری شغلی می گویند. استفاده از لباس کار و کفش ایمنی و در کل تجهیزات حفاظت فردی از بروز بیماری های شغلی جلوگیری میکند.

روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی(World Day for Safety and Health at Work)

روز ۲۸ آوریل برابر با هشتم اردیبهشت از سوی سازمان بین المللی کار ILO به عنوان روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی نامگذاری شده ‌است. روز جهانی ایمنی وسلامت شغلی در واقع یک هدف‌گذاری سالیانه بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است. برگزاری این مراسم بخش مهمی از استراتژیهای جهانی سازمان بین المللی کار برای ارتقای ایمنی وسلامت شغلی در همه محیط‌های کاری است که باعث ارتقای آگاهی‌های مردم و همچنین افزایش امنیت وسلامت در محیط کار می‌شود.این مراسم هر ساله توسط کلیه دولتها، سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی و کارفرمایان و کارخانجات انجام شده و توسط سازمان بین‌المللی کار حمایت و پشتیبانی می‌کند. پیشنهاد میکنیم مقاله ایمن صنعت ایران درباره بهداشت حرفه ای را نیز مطالعه کنید.

تأثیر مخرب برخی مشاغل بر سلامت شغلی

برخی مشاغل سلامت انسان را به خطر می اندازند. شغلهایی که نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد مانند آرایشگری، پرستاری، معلمی و جراحی فرد را در معرض ابتلا به واریس قرار می دهد. همچنین نشستن طولانی مدت نیز می تواند خطر  دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید
گزارش CDC در مورد خودکشی کارگران؛ درخواست افزایش استراتژی های پیشگیری از خودکشی را دارد

با این حال برخی از خطرات مرتبط با کار غیرمنتظره است. برای دندان پزشکان، خم شدن بالای سر بیمار، هنگام کار کردن روی دندان برای ساعت های طولانی می تواند منجر به پادرد و کمردرد شود. اگرچه اغلب دندان پزشکان آموزش لازم را برای حفظ حالت مناسب بدن هنگام کار دیده اند اما سال های طولانی کار می تواند تأثیر خود را بگذارد و کمر آن ها حالت انحنا پیدا کند.

رانندگان کامیون زودتر از موعد پیر می شوند. گزارش های زیادی حاکی از آن است که به علت بادی که از پنجره به صورت رانندگان می خورد، این افراد دچار ضعف یا فلجی موقت صورت می شوند. هر چند که دکتر ندوکا جراح پلاستیک از انگلستان می گوید که ادله علمی کافی برای اثبات این امر وجود ندارد. همچنین بررسی ها نشان می دهد که آن قسمت از صورت رانندگان که به طرف نور خورشید قرار دارد بیشتر در معرض آسیب ناشی از نور خورشید قرار می گیرد.

سالانه هزاران پرستار دچار مشکل پوستی می شوند. علت این امر استفاده مکرر از صابون و مواد تمیز کننده و همچنین خیس بودن دست هاست. استفاده از دستکش های یک بار مصرف نیز می تواند در برخی از افراد باعث بروزآلرژی و خارش پوست شود. بلند و زیاد صحبت کردن می تواند پیامدهای زیادی داشته باشد. معلمان مجبورند زیاد و بلند صحبت کنند در نتیجه دچار گرفتگی صدا، سوزش یا گلودرد می شوند.

راز محافظت از تارهای صوتی این است که عضلات حنجره سفت نشود. بنابراین بهتر است معلمان به جای بلند کردن صدا از سوت در زمین بازی استفاده کنند، آب کافی بنوشند و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار که باعث خشکی دهان و گلو می شود، بپرهیزند. برای این که تارهای صوتی بتواند درست عمل کند، گلو باید نرم باشد.

با تولیدی لباس کار ایمن صنعت ایران آشنا شوید….

ایستادن طولانی مدت باعث التهاب بافت های پلانتارفایسا در پا می شود. هفتاد درصد آرایشگران به دلیل تماس با مواد شیمیایی و لوازم مختلف، دچار مشکل پوستی، قرمزی و ترک پوست می شوند که این حالت می تواند واکنش حساسیت زا به مواد شیمیایی یا واکنش به ماده محرک باشد. شستن منظم دست، چربی پوست را از بین می برد و باعث ترک و سوزش پوست می شود. تقریباً ۱۰ درصد موارد ابتلا به آسم در بزرگسالان به دلیل شغلی است که این افراد دارند. نانوایان با تنفس ذرات آرد موجود در هوا، دچار مشکل تنفسی می شوند.

بیشتر بخوانید
مدت زمان استفاده از ماسک فیلتر دار

آرد حاوی پروتئین است که هنگام استنشاق کردن، بدن آن را به عنوان ماده ای خارجی تشخیص می دهد بنابراین ممکن است واکنش حساسیتی نسبت به این پروتئین نشان دهد. خبازانی که در سال اول یا دوم کاری با این مشکل مواجه می شوند، مجبورند از کار انصراف دهند. این مشکل در کارخانه هایی که دستگاه ها اغلب کارها را انجام می دهد نسبت به نانوایی های کوچک، کمتر دیده می شود. افراد دیگری که به علت شغل دچار آسم می شوند، آرایشگران هستند که با استنشاق مواد شیمیایی دچار آسم می شوند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد در خلبانان، احتمال خطر بروز سرطان پوست به ویژه ملانوهای بدخیم بیشتر است. برخی از محققان معتقدند که قرار گرفتن در معرض اشعه، نقش مهمی در بروز این نوع سرطان دارد؛ اما دکتر شرگیل که متخصص پوست است با این موضوع موافق نیست. او درباره مشکل خلبانان و کادرپروازی می گوید، آن ها هر بار که به یک کشور گرم سفر می کنند، آفتاب می گیرند و دچار سوختگی می شوند و این موضوع چند بار تکرار می شود.

نتایج بررسی های محققان نشان می دهد، خلبانان نسبت به دیگران ۳ برابر بیشتر در معرض خطر آب مروارید قرار دارند. در این نوع آب مروارید، عدسی چشم ابری و سفت می شود. اگرچه علت  آب مروارید مشخص نیست اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، وقوع این خطر را افزایش می دهد.

بنابراین می بایست از تاثیرات مخرب مشاغل مختلف بر جسم نیروی کار مطلع باشیم و با اعمال پیشگیری های لازم و به‌کارگیری تجهیزات مناسب از بروز بسیاری از مسائل و ضایعات جبران ناپذیر جسمی جلوگیری نماییم. در پایان شما را به مطالعه مطلب سرطان شغلی چیست دعوت میکنیم.

امتیاز ما

16 دیدگاه در “سلامت شغلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

  1. قاسم توکلی گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  2. مسعود آقایی گفت:

    خیلی عالی بود

  3. رمضان فاطمی گفت:

    شادکام و سلامت باشید

  4. امین تبریزی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  5. ابوالقاسم یزدانی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  6. امید قاضی گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  7. ناصر صمدی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  8. مجید روزبه گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  9. شهرام همت گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  10. احمد احمدیان گفت:

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  11. صدیق گفت:

    چه مطلب خوبی

  12. سیدعلی تهرانی گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  13. علی محمد سهرابی گفت:

    محتوا خوبی بود

  14. محمود عبدی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  15. علی محمد سعادت گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  16. حیدر دهقانی گفت:

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *