مقالات ایمنی آتشنشانی

راههای پیشگیری از وقوع آتش سوزی

راههای پیشگیری از وقوع آتش سوزی

راههای پیشگیری از وقوع آتش سوزی

به منظور پیشگیری از ایجاد آتش سوزی یا انفجار مواد آتش زا در کارگاهها، نکات ایمنی و احتیاط های لازم از طرف مسئولین، متصدیان و کارگران کارگاهها به شرح زیر باید انجام گیرد:

راههای پیشگیری از وقوع آتش سوزی

  • همواره مواد آتش زا می بایست بدور از شعله و جرقه های احتمالی مثل بخاری، کوره، دستگاههای جوشکاری مورد استفاده قرار گیرد.
  • در محل هایی که گازها یا مایعات قابل اشتعال وجود دارد مثل معادن ذغال سنگ، پمپ های بنزین و غیره، استفاده از کبریت و سیگار یا چراغ های شعله باز همانند چراغ زنبوری، چراغ کاربیدو … اکیداً ممنوع بوده و حتی توصیه می شود که بدنه کلیه دستگاههایی که در این محل ها به هنگام کار تولید جرقه ناشی از برق جاری یا برق ساکن می نمایند باید دارای اتصال زمین مناسب باشند که هر نوع برق ایجاد شده را به زمین انتقال دهند.
  • نحوه سیم کشی در سیستم های برقی باید طبق اصول فنی بوده و از فیوزهای مناسب در مسیر جریان برق و دستگاهها استفاده شود تا به محض اتصالی در مدار فیوزها عمل نموده و از ایجاد جرقه و آتش سوزی جلوگیری نماید.
  • در محل هایی که گرد و غبار یا گازهای آتش زا ایجاد می شود مثل انبارهای قند و شکر، آرد و غیره باید سیم های برق حتی الامکان از کابل های با روپوش مناسب بوده و چراغ های روشنایی از نوع لامپ های کم حرارت و دارای حباب مناسب باشد که گرد و غبار یا گازهای آتش زا از گرمای لامپ فاصله داشته باشند و کلیدهای قطع و وصل دستگاههای روشنایی و تهویه و غیره نیز کاملاً محفوظ و ضد جرقه باشند.
  • کاربرد و استفاده اجسام آتش زا مثل بنزین و الکل و سنگ های کاربید و غیره در محل هایی که جریان هوا بطور کامل برقرار نیست (محیط های دربسته) مطلقاً ممنوع اعلام شود و در صورت نگهداری مواد مذکور در این قبیل محل ها نیز باید هواکش های مناسب چه بصورت طبیعی یا مصنوعی در محل وجود داشته باشد.
  • وسائل اطفاء حریق مناسب با نوع مواد آتش زا در کارگاهها باید وجود داشته باشد و علاوه بر آن در صورت لزوم از آلارم یا آژیرهای مخصوص جهت اطلاع در مواقع اضطراری باید استفاده شود.
  • نحوه کار صحیح وسایل اطفاء حریق و روش های مبارزه با آتش سوزی را کارگران می بایست فرا گیرند و گاهی نیز بصورت تمرین با ایجاد آتشهای مصنوعی نحوه استفاده از وسایل اطفاء حریق را به گروه نجات کارگاه بیاموزند تا هنگام بروز حوادث دچار سردرگمی و دستپاچگی نشوند.
  • کپسول های آتش نشانی به غیر از نوع co2 که هر شش ماه یکبار آزمایش می شود باید سالی یکبار مورد آزمایش قرار گیرد و جعبه های شیلنگ آب آتش نشانی نیز باید هر چند ماه یکبار مورد بازبینی دقیق قرار گیرد.
  • سالن های اجتماعات، سینماها و غیره که همواره مورد استفاده عده ای از افراد جهت آموزش، سخنرانی، نمایش فیلم و غیره قرار می گیرد علاوه بر وسایل اطفاء حریق می بایست مجهز به درب های خروج اضطراری باشند و کلیه ی آن ها به طرف بیرون باز شوند.
بیشتر بخوانید
انواع مواد اطفاء حریق

مهندس کمال الدین رئوف، اصول ایمنی در صنعت، انتشارات استاد مشهد

امتیاز ما

16 دیدگاه در “راههای پیشگیری از وقوع آتش سوزی

  1. رسول رجبی گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  2. بهرام آشوری گفت:

    سایتتون محشرههههه

  3. عبدالله فرهادی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  4. خلیل خادمی گفت:

    aaaaliii bood

  5. داوود جلالی گفت:

    سلام عالی بود

  6. غلامعلی صالحی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  7. غلامحسین طباطبایی گفت:

    مطلب به درد بخوری بود

  8. قربانعلی حسین زاده گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  9. رضا بهرامی گفت:

    مهندس جان عالی بود

  10. ابوالفضل زندی گفت:

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  11. بهنام رضایی گفت:

    مطلب خوبی بود

  12. صادق سلطانی گفت:

    چقد خوبین شما

  13. ابوالقاسم کرمانی گفت:

    دست مریضاد استاد

  14. حبیب نصیری گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  15. امیرحسین رسولی گفت:

    خیلی عالی بود

  16. سیدحسین ایمانی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *