مقالات HSE, مقالات ایمنی ترافیکی

راه های خاموش کردن آتش

روشهــای اطفـاء حــریق

روش های خاموش کردن آتش در مکان های مختلف متفاوت می باشد و ما باید بر اساس مکان و نوع آتش‌سوزی روش مختلفی را برای اطفاء حریق به کار ببریم. روشهای جلوگیری از تجمیع عوامل ایجاد حریق هستند که با حذف هر کدام از آنها آتش خاموش می گردد. با ایمن صنعت ایران همراه باشید.

راه های خاموش کردن آتش

حذف هوا یا اکسیژن (خفه کردن)

با کاهش یا حذف کامل غلظت اکسیژن هوا می توان اکثر حریق ها را خاموش کرد. مانند: قرار دادن پتوی خیس یا درپوش برروی ظرف مایع مشتعل.

روشهــای اطفـاء حــریق

حذف یا کاهش حرارت (سرد کردن)

با توجه به تعریف نقطه اشتعال، هر ماده سوختنی جهت شعله وری و ادامه حریق نیاز به مقداری حرارت داشته تا در سطح خود بخارات قابل اشتعال تولید و از ترکیب آن با اکسیژن هوا مخلوط قابل اشتعال به‌وجود آورد تا با دریافت اندکی حرارت شعله‌ور شود. حال چنانچه این فرایند رخ داده و حریق ادامه یابد ، می توان با کاهش دمای ماده مشتعل به پائین تر از نقطه اشتعال آن (بدلیل عدم توانایی در مساعد نمودن بخارات قابل اشتعال) از گسترش حریق جلوگیری و آن را اطفاء نمود. مانند: پاشیدن آب بر روی ماده مشتعل به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی آن. پیشنهاد میکنیم مطلب جامع ایمن صنعت ایران در مورد انواع مواد اطفا حریق را نیز مطالعه فرمایید.

حذف ماده سوختنی (روش جداسازی)‌

چنانچه بتوانیم ماده قابل اشتعال را از مجاورت هوا یا حرارت دور نمود، حریق خاموش می شود. مانند: بستن شیر اصلی در حریق گازها.

قطع واکنش های زنجیره ای (برهم زدن اختلاط قابل اشتعال)

این روش اطفایی بوسیله استفاده از مواد شیمیایی بازنده حریق و یا جلوگیری از تبدیل فاز ها به یکدیگر از ادامه آتش‌سوزی ممانعت می کند. مانند: استفاده از مواد اطفایی پودری در حریق مایعات.

استفاده از پهپاد در خاموش کردن آتش

استفاده از پهپاد برای خاموش کردن آتش

در اینجا قصد داریم به صورت مختصر بررسی کنیم تا چه میزان پهپادها می توانند حضور مثبت در میان آتش‌نشان ها داشته باشند؟ از مزایای پهپاد ها میتوان به کمک در خاموش کردن آتش اشاره کرد.

بیشتر بخوانید
آمار هولناک وزارت آموزش و پرورش از وضعیت ایمنی مدارس

اولین و فراگیرترین ابزاری که در این پرنده ها به کار گرفته شد دوربین های فیلمبرداری بوده است تا علاوه بر آنکه امر هدایت آن را آسان کند اطلاعاتی نیز از محیط برای کاربر ارسال کند. پس اولین اقدامی که یک پهپاد می تواند انجام دهد این است که در لحظات اولیه آتش‌سوزی به پرواز درآید و با دارا بودن دوربین، اطلاعاتی مفیدی را برای آتش‌نشان ها ارسال کند طبیعتاً اگر از دوربین های حرارتی به جای دوربین های فیلمبرداری استفاده شود اطلاعات بیشتری می توان بدست آورد به طور مثال اینکه دمای آتش چقدر است و یا حتی چه تعداد موجود زنده در آتش گرفتار هستند.

پهپادها و نقش آنان درخدمت به صنعت آتش نشانی

با توجه به توان باتری های موجود در بازار، دوربین و همچنین دستگاه های ارسال تصویر این امر به راحتی امکان‌پذیر است اما نکته ی بسیار مهم یک پهپاد آتش‌نشان، بدنه ی مقاوم در برابر حرارت است چرا که همچون یک آتش‌نشان برای محافظت از خود نیاز به یک پوشش بسیار قوی دارند که در عین حال از وزن کمی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید
مدیریت خطر در واحدهای صنعتی بزرگ همچون صنایع پتروشیمی، نفت و فولاد

در سال های اخیر، استفاده از پهپادها در صنعت آتش نشانی بسیار مورد توجه بوده است. به دلیل قابلیت های انکارناپذیر این پهپاد ها همچون پرواز، فیلمبرداری و جمع‌آوری اطلاعات به صورت همزمان، این ربات های پرنده می توانند نقش بسزایی در بهبود روند خدمات آتش نشانی در دنیا ایفا کنند. نقش پهپادها نه تنها در صنعت آتش نشانی بلکه در صنعت حمل و نقل هم در حال شکل گیری است.

برگرفته از مرتضی رمضانی، متن اخبار تکنولوژی

امتیاز ما

16 دیدگاه در “راه های خاموش کردن آتش

  1. ایمان محرابی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  2. محمدجواد مدنی گفت:

    حرف نداری

  3. امیرحسین ترابی گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  4. سعید رحمانی گفت:

    محتوا خوبی بود

  5. غلامرضا اشرفی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  6. حسن انصاری گفت:

    سلام عالی بود

  7. ابوالفضل کاظمی گفت:

    نویسنده این متن کیه؟

  8. اصغر مقدم گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  9. عبدالحسین رسولی گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  10. عبدالرضا کاکاوند گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود

  11. رضا هاشمی گفت:

    دمتون گرم

  12. اسماعیل قاضی گفت:

    دست مریضاد استاد

  13. حسن ذاکری گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  14. محمود فاطمی گفت:

    مطالب بی نظیر بود

  15. امید خوئینی ها گفت:

    مقالاتتون عالین واقعا!

  16. ابوالفضل حبیبی گفت:

    بی نظیر هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *