مقالات HSE

آمار هولناک وزارت آموزش و پرورش از وضعیت ایمنی مدارس

آمار هولناک وزارت آموزش و پرورش از وضعیت ایمنی مدارس

سلامت نیوز :داغ سوختن و جان باختن چهار دانش آموز معصوم در یکی از مدارس زاهدان دل های زیادی را به درد آورد. دل هایی که هر ازگاهی انگار به حوادثی که قربانیان آن، دانش آموزان هستند، عادت کرده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، نبود ایمنی لازم در بخش از مدارس کشور از فرسودگی کلاس ها گرفته تا وجود چراغ های نفتی سبب شده تا هر لحظه حادثه در کمین دانش آموزان باشد. در این میان، مسئولان دولتی و وزارت آموزش و پرورش نیز یا به اعلام وعده های بی عمل می پردازند یا منتظر وقوع حادثه ای هستند تا با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کنند. اینکه چرا با وجود گذشت سال های از وعده ها و برنامه هایی که دولت ها برای ایمن سازی مدارس دادند، همچنان آتش سوزی در مدارس روستاها و شهرها رخ می دهد سوالی است که رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور می گوید راه درازی تا ایمن سازی همه مدارس باقی است و «اکنون ۸۳ هزار کلاس درس مدارس دولتی با بخاری نفتی گرم می شوند که بابت ایمنی آنها نگران هستیم». مهرا… رخشانی مهر در این باره می گوید: جمع آوری بخاری نفتی مدارس دولتی از وظایف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است و اعتبارات در اختیار ما برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس دولتی است و نمی توانیم اعتبارات دولتی را در مدارس غیردولتی هزینه کنیم. مدارس غیردولتی هنگام دریافت مجوز باید سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد داشته باشند تا به آن ها مجوز داده شود. با وجود بخشنامه ها، دستورالعمل ها و تذکر برای مراقبت در استفاده از بخاری نفتی، این بار شاهد وقوع حادثه در یک مدرسه غیردولتی بودیم. این مدارس برای دریافت مجوز باید تاییدیه نوسازی را دریافت کنند که به لحاظ استحکام مدرسه و سیستم گرمایشی و سرمایشی بررسی می شوند و گاه به صورت مشروط مجوز دریافت می کنند به عنوان مثال ۶ ماه به آن ها فرصت می دهیم تا اشکالات را برطرف و استانداردها را راعایت کنند و تاییدیه نهایی مبنی بر رعایت این موارد است. هم اکنون در مناطقی از کشور که گازکشی نشده است، بخاری نفتی استفاده می شود و در سیستان و بلوچستان و بخش هایی از خوزستان گازرسانی نداریم و مدارس به ناچار از بخاری نفتی استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید
تغییرات مهم در فرآیندهای صنعتی

آمار هولناک وزارت آموزش و پرورش از وضعیت ایمنی مدارسوی در پاسخ به این پرسش که چرا به جای بخاری نفتی از بخاری تابشی استفاده نمی شود، چند سال قبل وزارت آموزش وپرورش نسبت به جمع آوری بخاری نفتی و استفاده از بخاری های تابشی وعده داده بود؟ عنوان کرد: بخاری تابشی در برخی مدارس دولتی استفاده می شود اما برای استفاده از این بخاری ها هم حرف هایی مطرح است که ممکن است بر روی پوست بچه ها اثرات منفی داشته باشد البته هزینه های آن هم بالا است. اعتباری که برای استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس تخصیص داده شد، صرف سیستم گرمایشی تعداد زیادی از مدارس استاندارد شد و از پکیج یا بخاری هرمتیک استفاده کنیم. هم اکنون با توجه به اعتبارات دریافتی سیستم گرمایشی، بیش از ۶۰ درصد مدارس دولتی استاندارد سازی شده است. رخشانی مهر با اشاره به اینکه امسال ۲۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مربوط به استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی دریافتی داشتیم، گفت: سالانه ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار می گیرد که ۳۰ درصد آن را برای خرید تجهیزات هنرستان ها کنار می گذاریم. وی در باره اینکه که چرا از محل اعتبارات مربوط به تجهیز سیستم گرمایشی مدارس برای خرید تجهیزات مورد نیاز هنرستان ها اقدام می کنید؟ عنوان کرد: این اجازه به ما داده شده است و عنوان این ردیف اعتباری نوسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی و خرید تجهیزات هنرستان هاست. پس از کسر ۳۰ درصد اعتبار برای خرید تجهیزات هنرستان ها، هر میزان اعتبار که باقی بماند را به نوسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی اختصاص می دهیم. با توجه به اقلیم های متفاوت در کشور برای مناطقی مانند بوشهر و خوزستان بخشی از هزینه را برای استاندارد سازی سیستم سرمایشی و در مناطق سردسیر هم برای سیستم های گرمایشی اختصاص می دهیم. اگر به ما یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار بدهند می توانیم این ماجرا را جمع و تمام سیستم های گرمایشی را استاندارد کنیم اما توجه داشته باشید اگر تجهیزات به طور مناسب نگهداری نشوند، فرسوده شده و باید برای جایگزینی مجدد هم اقدام کنیم. رخشانی مهر در پاسخ به این پرسش که آیا نوسازی سیستم های گرمایشی مدارس در بودجه سازمان نوسازی ردیف جداگانه ای دارید یا اینکه سازمان براساس اولویت بندی خود تشخیص می دهد که چه مواردی در اولویت است و باید به آن اعتبار اختصاص دهد؟ بیان کرد : ردیف جداگانه ای در ردیف های متفرقه سازمان نوسازی مدارس برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس وجود دارد. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره آموزش عوامل مدرسه برای رعایت نکات لازم در استفاده از بخاری نفتی گفت: ما در حوزه نوسازی هستیم و فقط مدرسه را ساخته و تحویل می دهیم. بحث آموزش به ادارات کل استان ها مربوط است و نمی دانم که آیا آموزشی ارائه می شود یا خیر.
اما در شرایطی که رییس سازمان نوسازی مدارس کشور از تنگناها و محدودیت ها در ایمن سازی مدارس و حذف چراغ های نفتی از کلاس ها سخن می گوید، محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بار دیگر وعده داده که کلاس های درس سیستان و بلوچستان تا دو سال دیگر با چراغ های نفتی خداحافظی کنند! او که به همراه شماری از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در منازل چهار دانش آموز فوت شده حادثه آتش سوزی دبستان غیر دولتی اسوه حسنه زاهدان برای ابراز همدردی با خانواده آنان حضور یافته بود، گفت: ما پیگیر این مساله هستیم که قصور از طرف چه کسی بوده است و بازدید چگونه انجام شده و همه این ها خودشان را نشان خواهد داد و مطمئن باشید که مقصر این ماجرا تاوانش را خواهد داد. ما تا جایی که در توان مان باشد درصدد آن هستیم تا حداقل در استان محروم سیستان و بلوچستان ظرف دو سال آینده مدارس مان را به وسایل گرمایشی استاندارد تجهیز کنیم و بنده و شخص رییس جمهور پیگیر هستیم تا مشکلات این استان را به طور کامل برطرف کنیم. جلوگیری از تکرار حوادث آتش سوزی در مدارس کشور با شرایطی که اکنون کشور و وزارت آموزش و پرورش به ویژه در حوزه مالی قرار دارد، به نظر می رسد اقدامی نشدنی باشد و همچون حوادثی که در شین آباد، درودزن، زاهدان و … رخ داد، زخم ناسور سوختن دانش آموزان التیام نیافتنی باشد.

بیشتر بخوانید
تعهد ایمنی، شاخص های اجرایی و موضوع رفتاری از الزامات فرآیندهای ایمنی در صنایع

لینک کانال تلگرام ما

https://t.me/imensanaatiran_asaa

جهت دریافت مطالب آموزشی مربوط به ایزوها، استانداردها و ایمنی میهمان کانال تلگرامی ما باشید

 

منبع خبر: سلامت نیوز

امتیاز ما

16 دیدگاه در “آمار هولناک وزارت آموزش و پرورش از وضعیت ایمنی مدارس

  1. حمیدرضا جنتی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  2. حیدر بختیاری گفت:

    دست مریضاد استاد

  3. جعفر سعیدی گفت:

    بی نظیر هستید

  4. سیدعلی رضوانی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

  5. احسان کیان گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  6. عبدالله عظیمی گفت:

    حرف نداری

  7. ناصر هخامنش گفت:

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  8. محمد انصاری گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  9. مهرداد سلیمی گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  10. حبیب نجفی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  11. سجاد توکلی گفت:

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  12. امید مددی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  13. قاسم شکری گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  14. سجاد محمد گفت:

    خرید آنلاین هم دارید

  15. ایمان منصوری گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  16. یوسف کرمی گفت:

    چقد خوبین شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *